Hospital classes

a study of the productions of the National Congress on Education (EDUCERE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO20

Abstract

This article aims to analyzes the productions in the database of the Annals of the National Congress of Education – EDUCERE (PUCPR) about hospital classes, a segment of education that enables the beginning or the continuity of the learning process of children and adolescents who, for being hospitalized, are away from the school. To do so, we carried out a selection of papers, from 2008 to 2019, in the event’s presentation modalities (communication, round table, poster, and experience report) that contained the terms hospital class (es), hospital teaching, hospital education, school in hospital, schooling hospitalization and hospital teacher in the title, abstract and/or key words regardless of the thematic axis. The selection culminated in 56 works in which their abstracts, after processed by the textual statistics program Alceste, generated five classes whose analyses showed: a focus on the teacher’s figure and his/her performance in the hospital room (Class 1), the professional identity (Class 2) and the tensions of the class (Class 3); issues related to the implementation of hospital classes located in the interface between the education and health areas, on a national (Class 4) and state (Class 5) level. In view of the results, we highlight the relevance of studies that explore the knowledge already produced in order to generate new research that satisfy or increase the questions that remain open in order to enhance the possibility of a harmanious movement between the areas of education and health.      

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Author Biographies

Irlaine Favoretto , Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)

Doutorado pela Universidade Cidade de São Paulo - em curso (2022) - Título da Tese: A interface entre educação e saúde em contexto hospitalar a partir da teoria das representações sociais. Mestre em Educação - Universidade Cidade de São Paulo (2021). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Cidade de São Paulo (1993). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicopedagogia Clínica e Institucional; pós graduada em Alfabetização e Letramento Infantil; pós graduada em Psicomotricidade; pós graduada em Pedagogia Hospitalar; pós graduada em Distúrbios da Aprendizagem; pós graduada em Neurociência da Aprendizagem; pós graduada em Docência para o Ensino Superior; pós graduada em Educação Infantil. Atua em Projetos Sociais.

Lúcia Villas Bôas , Fundação Carlos Chagas / Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)

Possui graduação em História pela Universidade de São Paulo (1996), Licenciatura Plena em História pela Universidade de São Paulo (1996), Mestrado em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003), Doutorado em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2008) e Pós-Doutorado pela École des Hautes Études en Sciences Sociales (2010, EHESS, França). Atualmente, é Diretora-Vice-Presidente Operacional da Fundação Carlos Chagas (FCC), Coordenadora da Cátedra UNESCO sobre Profissionalização Docente (FCC), responsável científica da Cátedra Franco-Brasileira Serge Moscovici (FCC/Consulado Geral da França em São Paulo) e docente/pesquisadora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação e do Programa de Mestrado Profissional Formação de Gestores Educacionais, ambos da Universidade Cidade de São Paulo. Participa ainda como membro do Conselho Científico do Réseau Mondial Serge Moscovici (REMOSCO/EHESS, França), da Chair UNESCO Formation et pratiques professionnelles (Cnam, França) e da coleção "La professionnalisation, entre travail et formation" da Presses Universitaire de Rouen et du Havre (França). É membro do GT Representações Sociais da ANPEPP e coordenadora do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Educação-Subjetividade (CIERS-ed/FCC). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, representação social, formação e profissionalização docente.

Romilda Teodora Ens, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), na linha História e Políticas da Educação. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pós Doutora pela Universidade do Porto/Portugal. Pesquisadora associada da Fundação Carlos Chagas. Lidera o grupo de pesquisa Políticas, Formação de Professores, Trabalho Docente e Representações Sociais (POFORS) na PUCPR, que integra a Cádetra da UNESCO sobre Profissionalização Docente, coordenada pelo CIERS-ed/FCC. Pesquisadora Associada da Fundação Carlos Chagas, Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais, Subjetividade – Educação (CIERS-ed) Pesquisadora Produtividade pela Fundação Araucária – Paraná.

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Published

2023-11-03

How to Cite

Favoretto , I., Villas Bôas , L., & Ens, R. T. (2023). Hospital classes: a study of the productions of the National Congress on Education (EDUCERE). Revista Diálogo Educacional, 23(79), 1688–1705. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO20