Children as practitioners of everyday life

a methodological perspective for the production of knowledge with childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.AO03

Abstract

This article aims to discuss the concept of practice in Michel de Certeau and its applicability in research with children. This is a bibliographical study, which is used as sources articles, dissertations, and theses resulting from investigations developed by the Nucleus of Learning with Childhoods and Their Doings (Naif) between the years 2012 and 2022. In all of them, the researchers operated with the author's concept of practice to understand the cultural productions of children in the context of Early Childhood Education, both in actions undertaken together with Physical Education teachers and in spontaneous actions carried out in different space-times of educational institutions in the municipal network of Vitória/ES. In the surveys listed, children's practices are evidenced through the following categories: productive consumption; strategies and tactics; place and space; and enunciation. The results show that the aforementioned categories examined too in this article have helped to recognize and give visibility to children's agencies, contributing to removing children from the condition of invisibility and social anomie. In this sense, everyday practices, proposed by Michael de Certeau, offer theoretical and methodological tools to see children's productions and their authorship, overcoming the eyes that see them only for their absences and incompleteness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André da Silva Mello, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação Física pela Universidade Gama Filho (2007) e Pós-Doutor pelo Programa Associado em Educação Física da UEM/UEL (2019). Professor do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo, nos cursos de licenciatura, bacharelado, mestrado e doutorado. Líder do Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres (NAIF). Coordenador Adjunto do Comitê de Ética de Pesquisas com Seres Humanos da UFES.

Raquel Firmino Magalhães Barbosa, Colégio Pedro II

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), com doutorado-sanduíche na Universidade do Minho em Portugal, no Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC/UM). Professora do Colégio Pedro II (CPII/RJ). Membro do Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres (NAIF/UFES).

Rodrigo Lema Del Rio, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professor da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), lecionando no curso de graduação em Educação Física, no Programa de Pós-Graduação em Educação Física em Rede Nacional (ProEF) e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEduc). Vice-Líder do Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres (NAIF).

References

ALVES, N. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: ALVES, N.: OLIVEIRA, I. B. de (org.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p. 39-48.

ALVES, N. Sobre as razões das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: GARCIA, R. L. (org.). Diálogos cotidianos. Petrópolis: DP et Alii, Rio de Janeiro: Faperj, 2010. p. 67-82.

BARBOSA, R. F. M. Hibridismo brincante: um estudo sobre as brincadeiras lúdico-agressivas na educação infantil. 2018. 325 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018.

BARBOSA, R. F. M.; CAMARGO, M. C. S.; MELLO, A. S. A complexidade do brincar na educação infantil: Reflexões sobre as brincadeiras Lúdico-agressivas. Journal of Physical Education, Maringá, v. 31, e3156, 2020.

BARBOSA, R. F. M.; MARTINS, R. L. R.; MELLO, A. S. Brincadeiras lúdico-agressivas: tensões e possibilidades no cotidiano na Educação Infantil. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 159-170, mar. 2017.

BENJAMIN, W. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1996.

BLOCH, M. L. B. Apologia da história: ou, o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução de Reynaldo Bairão. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.

BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 22 nov. 2022.

CERTEAU, M. Teoria e método no estudo das práticas cotidianas. In: Cotidiano, cultura popular e planejamento urbano. Anais [...]. São Paulo: FAV/USP. 1985. p. 3-19.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

COUTO, M. Pensatempos: textos de opinião. Lisboa: Caminho, 2005.

DADOUN, R. A violência: ensaio acerca do “homo violens”. Tradução de Pilar Ferreira de Carvalho e Carmem de Carvalho Ferreira. Rio de Janeiro: DIFEL, 1998.

DAHLBERG, G.; MOSS, P.; PENCE, A. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed; 2003.

DUARTE, L. C.; NEIRA, M. G. Educação física na educação infantil: um balanço das dissertações e teses da última década. Didática Sistêmica, Rio Grande, v. 23, n. 1, p. 16–34, dez. 2021.

EWALD, A. S. A prática pedagógica da educação física com a educação infantil: diálogos entre a sociologia da infância e o comportamento motor. 2021. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2021.

EWALD, A. S.; MARTINS, R. L. R.; MELLO, A. S. Interfaces entre sociologia da infância e comportamento motor: o elo humano, a natureza e a cultura. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 7, p. e348974202, 2020.

FARIAS, U. S. et al. Análise da produção do conhecimento sobre a educação física na educação infantil. Movimento, Porto Alegre, v. 25, e25058, jan./dez. 2019.

FÁVERO, R. F. Desafios e possibilidades para a inserção da dança no contexto da educação infantil. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2022.

FERRAÇO, C. E.; SOARES, M. da C. S.; ALVES, N. Michel de Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2018.

FINCO, D.; OLIVEIRA, F. A sociologia da pequena infância e a diversidade de gênero e de raça nas instituições de educação infantil. In: FARIA, A. L. G.; FINCO, D. (orgs.). Sociologia da Infância no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 55-80.

FRANCO, F. M. Diálogos entre a educação física, o teatro e a contação de histórias: uma proposta pedagógica para a educação infantil. 2022. 226 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2022.

GARCIA, R. L. Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

GUIMARÃES, V. Dinâmica curricular no cotidiano da educação infantil: um olhar a partir das práticas pedagógicas com a educação física. 2018. 219 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2007.

KLIPPEL, M. V. O jogo na educação física da educação infantil: usos e apropriações em um CMEI de Vitória/ES. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.

KOHAN, W. O. Tempos da escola em tempo de pandemia e necropolítica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016212, p. 1–9, 2020.

MARCHIORI, A. F. As práticas de escrita na formação continuada com os professores de educação física na educação infantil de Vitória. 2022. 252 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2022.

MARTINS, R. L. R. O PIBID e a formação docente em educação física para a educação infantil. 2015. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.

MELLO, A. S. et al. Por uma perspectiva pedagógica para a Educação Física com a Educação Infantil. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7, n. 10, p. 326- 342, jun. 2020.

MORIN, E. O Enigma do homem: para uma nova antropologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

OLIVEIRA, I. B. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis: DP et Alli, 2012.

PIRES, P. Á. Sobre algumas questões epistemológicas de uma metodologia geral para as ciências sociais. In:

POUPART, J. et al. (orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Nasser. Petrópolis: Editora Vozes, 2008. p. 43-94.

ROSA, A. P. Educação Física com crianças de seis meses a dois anos de idade: práticas produzidas no cotidiano de um CMEI de Vitória/ES. 2014. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.

SARMENTO, M. J. A sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. In: ENS, R. T.; GARANHANI, M. C. (orgs.). Sociologia da infância e a formação de professores. Curitiba: Champagnat, 2013. p. 13-46.

SCOTTÁ, B. A. et al. A valorização das produções culturais das crianças nas aulas de educação física: análises de narrativas docentes. Educación Física y Ciencia, La Plata, v. 22, n. 1, p. e120, 2020.

TOMÁS, C. Para além de uma visão dominante sobre as crianças pequenas: gramáticas críticas na educação de infância. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 4, n. 1, p. 3–20, jan./abr. 2017.

TONUCCI, F. Com olhos de criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 2003.

VITÓRIA. Diretrizes Curriculares da Educação Infantil de Vitória/ES. Vitória: Secretaria Municipal de Educação de Vitória, 2020.

ZANDOMINEGUE, B. A. C. As produções culturais das crianças como eixo de articulação curricular da Educação Física com a Educação Infantil. 2018. 343 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018.

ZANDOMINEGUE, B. A. C.; BARBOSA, R. F. M.; MELLO, A. S. Participação-escuta das crianças na Educação Infantil. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 7, p. 06973758, 2020.

Published

2023-06-07

How to Cite

Mello, A. da S., Barbosa, R. F. M., & Lema Del Rio, R. (2023). Children as practitioners of everyday life: a methodological perspective for the production of knowledge with childhood. Revista Diálogo Educacional, 23(77), 861–873. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.AO03