Education, rationalism, and training for human purposes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.AO04

Abstract

This article is a result of research in education. It seeks to present issues, concepts, and basic aspects of modern rationalism that are essential to understand the rational foundations of education. It is based on Kant's thought, in which rationalism is the only activity of knowledge, although taken under two different epistemological planes: the theoretical and the practical. In the theoretical dimension, rationalism establishes the possibilities of the subject of knowledge, while in the practical dimension, it opens up to the universe of human ends, establishing the condition of man as an ethical and moral being. Both interests of rationalism are indispensable to the sense of rational nature, and consequently to the sense of education. The human being is born with a disposition for understanding and morality, however, both dispositions only materialize as the subject comes into contact with the culture, being, then, formed and educated. The Kantian work marks modern education with the need to make man as enlightened as possible as a being of knowledge and action. To affirm that the two interests of rationalism are close – the practical and the theoretical – and that the subject can be conceived as truly autonomous means, at the same time, to affirm that enlightenment passes through the question of knowledge through concepts, through the formation of the ability to think and by valuing ethical-political training. Together, these factors comprise the greatest efforts of education that can be said to criticize and confirm freedom.

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Author Biography

Simone Corbiniano, Universidade Federal de Goiás

Área de interesse para avaliação:
  • Tenho interesse/formação para avaliar, sobretudo, artigos ligados à área de Filosofia e História da Educação de modo abrangente como se segue:
  • Temas com ênfase nos fundamentos do conhecimento escolar: a relação entre ciência e educação.
  • Estudos teóricos ligados à educação.
  • Fundamentos ético-políticos da educação e formação humana.
  • Pensamento educacional na Modernidade (bem como na Idade Média e na Antiguidade).
  • Estudos da educação que abarquem temas da Psicologia Analítica.

Temas educacionais que abordem questões epistemológicas (ou seja, questões do conhecimento) ligadas às problemáticas pedagógicas da formação do professor, do planejamento educacional, da avaliação, dentre outras.

Biografia:

Professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás, doutorado em educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UFG, atuando na área de Filosofia e História da Educação. Realiza pesquisa com ênfase na formação humana e na racionalidade do saber escolar; estudos ligados à epistemologia e fundamentos da educação e do ensino. Organizadora de livros como O Pensar filosófico, a cultura e a formação humana: homenagem a Ildeu Moreira Coêlho, Ed. Mercado de Letras. E também em revistas científicas como Educação e Realidade –UFRGS, Educar em Revista – UFPR, Educação e Filosofia da UFU, e Educação Sociedade da USP.     

 

 

 

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Published

2023-06-07

How to Cite

Corbiniano, S. (2023). Education, rationalism, and training for human purposes. Revista Diálogo Educacional, 23(77), 874–885. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.AO04