Curricula for children

disputes, resistance, and the creation of a possible emancipatory, anti-racist, and teacher-valuing education

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.DS18EN

Palavras-chave:

Curriculum in Dispute, Childhoods, Philosophy of Children, Continuing Teacher Education, Teacher Autonomy, Escola Sem Partido

Resumo

This article analyzes the disputes and resistances within curricula directed toward childhoods in the Brazilian context, based on the dialogue between three doctoral theses focused on public schools to examine the relationships among childhoods, curriculum, and teachers’ continuing education. This is a qualitative and bibliographic study (Gil, 2009), grounded in documentary analysis (Laville & Dionne, 1999) of the theses, and employing content analysis (Bardin, 2016) as its methodological procedure, identifying convergences, tensions, and possibilities for articulation. The research reveals that the curriculum constitutes a field of ideological struggles, marked by attempts to control narratives through the exclusion of themes related to race, class, and Afro-Brazilian religions, thereby promoting curricular whitening. Such control is evident both in basic education and in initial and continuing teacher education, through movements such as Escola Sem Partido (ES?P – “School Without Party”) and programs such as the Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD – National Textbook and Teaching Material Program). In contrast, the recognition of the knowledge production processes by student-children within the school context, through the Philosophy of Children approach, stands out as an emancipatory curricular proposal, centered on listening and questioning, in opposition to standardized and exclusionary teaching models. In this sense, childhood—historically constructed and in constant re-signification—emerges in the contemporary educational scenario not only as a stage of development, but as a fertile field of cultural and social production in which curricula play a central role (Arroyo, 2013). Thus, the analysis indicates that teachers’ continuing education is a strategic space to strengthen professional autonomy and emancipation, and to promote inclusive, democratic, and anti-racist curricula. This fosters a broader understanding of these fields of dispute and reinforces the role of public schools as spaces of freedom, resistance, and social transformation that value both childhoods and teachers.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Tradução

Este artigo é uma tradução em English do artigo:  Currículos para as infâncias

Biografia do Autor

Clarice Martins de Souza Batista, Secretaria da Educação do Paraná (SEED-PR)

Doutorado em Educação da UFPR. na Linha de Diversidade, Diferença e Desigualdade Social do Programa de Pós Graduação. Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS /Campo Grande. Especialização em Gestão e Adminstração Educacional pelo Grupo Educacional Faveni. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS/Campus Três Lagoas. Membro do Grupo de Estudos Ereya. É Professora na Rede Municipal de Curitiba- Paraná. Pedagoga na rede Estadual do Paraná.

Evellyn Ledur da Silva, Centro Universitário UniOpet | Secretaria da Educação do Paraná (SEED-PR)

Possui Graduação em Pedagogia Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria (2010), Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (2012), Especialização em Gestão Educacional pela UNICENTRO (2016), Especialização em Mídias Integradas na Educação pela Universidade Federal do Paraná (2018), Doutorado em Educação na Linha de Pesquisa Cultura, Escola e Processos Formativos em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (2019-2023). Tem como temas de pesquisa o processo de Formação Inicial e Continuada dos Professores; Políticas Educacionais; Atuação do Pedagogo no Ensino Médio; Estágio Curricular Supervisionado.

Raquel Aline Zanini, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

Doutora em Educação pela UFPR (2024). Professora colaboradora temporária do Colegiado de Pedagogia da Unespar-Campus Paranaguá. Professora Formadora do curso de Pedagogia EaD da UFPR. Coordenadora pedagógica de estágios obrigatórios e não obrigatórios no Colégio Estadual do Paraná/SEED-PR (desde 2016). Membra do NESEF/UFPR- Núcleo de Estudos e Pesquisa Sobre o Ensino de Filosofia (UFPR/CNPq).  Possui experiência em sala de aula da educação infantil ao ensino superior (presencial e EaD). Dedica-se a pesquisar as crianças e as infâncias, a educação filosófica, o ensino de teatro e de filosofia, a formação de professores, gestão educacional e as tecnologias educacionais.

Downloads

Arquivos adicionais

Publicado

2025-12-10

Como Citar

Batista, C. M. de S., Silva, E. L. da, & Zanini, R. A. (2025). Curricula for children: disputes, resistance, and the creation of a possible emancipatory, anti-racist, and teacher-valuing education. Revista Diálogo Educacional, 25(87), 2139–2153. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.DS18EN