Experiencing, esperiencing

derridean inspirations for other scientific evidence

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.DS07EN

Palavras-chave:

Experience, Literacy, Scientific evidence, Event

Resumo

The present text aims to problematize the discursive movement highlighted in the National Literacy Policy (PNA) regarding the importance of literacy based on scientific evidence. In this process, a series of discourses have been mobilized and articulated around the emphasis on evidence – for instance, a notion of experience that also requires scientific validation, linking it exclusively to scientific procedures proven to be effective. This entire movement is tied to the endorsement of a robust science that is expected to guide educational policies. Thus, in dialogue with Jacques Derrida, this work seeks to contribute to the deconstruction of the notion of evidence, bringing it closer to the concept of experience as différance, in order to provoke reflections on what counts as evidence and to emphasize that the literacy process must be conceived in relation to the other. This relationship unfolds through a constant movement of deferral, in which experiences – including scientific ones – are performed as continuous and unending (re)creations, within processes of signification that move through their own incompleteness. The song “Poema” by Cazuza inspires this reflection on the relations woven with the other, in which familiarity is fleeting and constantly lost. Yet, it is precisely within this loss that the beauty of what cannot be controlled emanates.

Palavras-chave: Experiência. Alfabetização. Evidências científicas. Acontecimento.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Tradução

Este artigo é uma tradução em English do artigo:  Experienciar, esperienciando

Biografia do Autor

Nataly da Costa Afonso, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atua no Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira, nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. É vice-coordenadora do curso de Pedagogia EaD da UERJ. Sua pesquisa engloba o campo das políticas curriculares com enfoque nas políticas de alfabetização com uma perspectiva pós-estrutural. É doutora em Educação, onde pesquisou a discussão de educação baseada em evidências científicas e seus desdobramentos na Política Nacional de Alfabetização.

Ana Paula Pereira Marques de Carvalho, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Educação pelo PROPED/UERJ. Atualmente, é Assessora na Pró-reitoria de Pós-graduação e Pesquisa da UERJ. Desde julho de 2024, é tutora a distância do Consórcio CEDERJ, na disciplina Currículo do Curso de Pedagogia da UERJ.

Downloads

Arquivos adicionais

Publicado

2025-12-10

Como Citar

Afonso, N. da C., & Carvalho, A. P. P. M. de. (2025). Experiencing, esperiencing: derridean inspirations for other scientific evidence. Revista Diálogo Educacional, 25(87), 1850–1860. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.DS07EN