A meta-understanding about the research in Mathematical Modelling in Brazilian Mathematics Education

Autores

  • Tiago Emanuel Klüber Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Programa de Pós-Graduação em Educação e Programa de Pós-Graduação em Ensino, Cascavel, PR - Brasil
  • Dionísio Burak Universidade Estadual do Centro Oeste do Paraná (Unicentro) and Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Programa de Pós-Graduação em Educação, Guarapuava, PR - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.7213/rde.v14i41.2311

Resumo

One of the main research demands in mathematical modeling in mathematics education is the investment in metastudies of its own production. In this context our investigation was held and could be developed under the question: how is research in Mathematical Modeling presented in Brazil, from works published in the GT-10 of the IV International Seminar for Research in Mathematics Education? The research approach, which is predominantly qualitative, inspired by content analysis, guided the procedures for analysis and interpretation. The results point to a plurality of themes, methods and authors that support the research community. These pluralities are discussed and detailed in the same context they are shown and in some of its possible developments.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALMEIDA, L. M. W. Algumas reflexões sobre a pesquisa em Modelagem

Matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3., 2006, Águas de Lind óia. Anais... Curitiba: SBEM, 2006. p. 1-12.

ANDRÉ, M. Pesquisa qualitativa em Educaçã o: buscand o rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 51-64, jul. 2001.

ARAÚJO, J. L. Pesquisas sobre Modelagem em eventos científicos recentes de educação matemática no Brasil. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4., 2009, Taguatinga. Anais... Taguatinga: UCB, 2009. p. 1-14.

BARBOSA, J. C. Modelagem na Educaçã o Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24., 2001, Caxambu. Anais... Rio de Janeiro: ANPEd, 2001. p. 1-15.

BARBOSA, J. C. Sobre a pesquisa em modelagem matemática no Brasil.

In: CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM NA EDUCAÇÃO

MATEMÁTICA, 5., 2007, Ouro Preto. Anais... Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto; Universidade Federal de Minas Gerais, 2007. p. 82-103.

BARBOSA, J. C.; ARAÚJO, J. L; CALDEIRA, A. D. Modelagem Matemática: relatório das sessões do GT 10. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4., 2009, Taguatinga. Anais... Taguatinga: SBEM, 2009. Disponível em: <http://www.sbem.com.br/gt10/pd f/relatorio_ivsipem.pd f>. Acesso em: 9 jul. 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 2. ed. rev. e ampl . Lisboa: Edições 70, 2011.

BICUDO, M. A. V.; KLÜBER, T. E. Pesquisa em modelagem matemática no Brasil: a caminho de uma metacompreensão. Cadernos de Pesquisa, v. 41, n. 144, p. 902-925, set./dez. 2011.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y, S. Introduçã o: a disciplinas e prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. et al. O planejamento da pesquisa qualitativa: planejamentos e abordagens. Trad. Sand ra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-42.

BURAK, D. et. al. Sobre os objetivos de pesquisa concernentes à investigação em Modelagem Matemática na Educação Matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5., 2012,

Petrópolis. Anais... Petrópolis: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2012. p. 1-18.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Líber livro, 2005. (Série Pesquisa).

KLÜBER, T. E. (Des)Encontros entre a Modelagem Matemática na Educação Matemática e a Formação de Professores de Matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 1, p. 63-84, maio 2012.

KLÜBER, T. E.; BURAK, D. Sobre a pesquisa qualitativa na Modelagem Matemática em Educação Matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática,v. 26, n. 43, p. 111-133, 2012.

LESTER, F. K.; LAMBDIN, D. V. The ship to Theseus and other metaphors for thinking about what we value in mathematics education research. In: SIERPINSKA, A.; KILPATRICK, J. (Ed.). Mathematics education as a research domain: a search for identity: an ICMI Stud y. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1997. p. 415-425.

NISS, M. Issues and problems of research on the teaching and learning of appl ications and modelling. In: MATOS, J. F. et al. (Ed.). Modelling and mathematics education – ICTMA 9: appl ications in science and technology. Chichester: Horwood Publishing, 2001. p. 72-88.

VIANNA, H. M. Pesquisa em educação: a observação. Brasília: Liber, 2005. (Série Pesquisa).

WALTER, S. A.; BACH, T. M. Adeus papel, marca-textos, tesoura e cola: inovando o processo de análise de conteúdo por meio do Atlas. In: SEMINÁRIOS DE EMPREENDENDORISMO E EDUCAÇÃO, 12., 2009, São Paulo. Anais... São Paulo: USP, 2009. p. 1-17.

Downloads

Publicado

2014-07-12

Como Citar

Klüber, T. E., & Burak, D. (2014). A meta-understanding about the research in Mathematical Modelling in Brazilian Mathematics Education. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 143–163. https://doi.org/10.7213/rde.v14i41.2311