Projects and life: narratives of São Paulo’s full-time secondary school former students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS11

Abstract

Recent reforms to secondary education have changed the way this level of basic education is delivered. This study aims to understand how the experiences and relationships established in full-time secondary education have a role to play in the civic education of former secondary school students. For this purpose, narratives, taken in 2023, of secondary school former students from a public school located in the state of São Paulo, which joined the Full-Time Education Program (PEI), were analyzed. The theoretical foundation is supported by a critical perspective, built on the contribution of authors who discuss education and secondary education in the neoliberal context. A contextualization of São Paulo’s Full-Time Education Program (PEI) and the Life Project (considered the guiding thread of the Program perspectives and actions) is presented. The conversation with the former students points out that experiences that promote reflection, autonomy and emancipation are more likely to take place within a model that includes the student spending more time at school, allowing them to build a project of/for their life, considering the responsible and collective perspective. Furthermore, the opportunities to exercise citizenship were not the merit of a program but were made possible by a school context that met the conditions.

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Author Biographies

Renata Helena Pin Pucci, Universidade São Francisco

Doutora em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP). Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco (USF). Possui pesquisas na área de formação de professores, trabalho docente, políticas públicas educacionais, análise discursiva e práticas educativas. Líder do Grupo de Pesquisa Histórias de Vida, Narrativas e Subjetividades - HiNaS (USF), vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores - GEPEFOP (UNIFESP).

http://lattes.cnpq.br/4415867437970278

https://orcid.org/0000-0002-8880-4243

Flávia Shirakashi Seimandi, Universidade São Francisco

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco-USF (Bolsista Capes). Graduada em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho. Supervisora de Ensino - Secretaria do Estado da Educação de São Paulo. Participa dos grupos de estudos e pesquisas: Histórias de Vida, Narrativas e Subjetividades - HiNaS (USF) e Grupo de Pesquisa Histórias de Formação de Professores que Ensinam Matemática - HIFOPEM (USF). Tem como principais temas de interesse: Formação de Professores; Ensino Integral; Narrativas e Teoria histórico-cultural.

Luciana Haddad Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCC)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PPGE/PUC-Campinas), Campinas, SP, Brasil. Professora colaboradora do Departamento de Psicologia Educacional na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Participa do Grupo de Estudo e Pesquisa HiNaS - Grupo de Pesquisa Histórias de Vida, Narrativas e Subjetividade.

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Published

2025-03-18

How to Cite

Pucci, R. H. P., Seimandi, F. S., & Ferreira, L. H. (2025). Projects and life: narratives of São Paulo’s full-time secondary school former students. Revista Diálogo Educacional, 25(84), 192–207. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS11