Social learning and professional development

education workers’ communities of Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.AO07

Abstract

As Communities of Practice (CoP) have highlighted the educational field as a privileged space for social learning. This study seeks to understand the impacts of social learning promoted in CoP in the professional development of educational workers. Semi-structured interviews were carried out with ten CoP coordinators focused on educational processes. The analysis of the interviews was conducted by Bardin's Content Analysis (2016), resulting in five categories, namely:: (i) place of CoP, (ii) internal challenges, (iii) external challenges, (iv) impacts and (v) results of CoP. These categories were further divided into 16 subcategories. The theoretical discussion is mainly based on the Theory of Social Learning, based on the perspective of Albert Bandura's Social Cognitive Theory. The figures indicate that learning in interaction with others, based on the relationship between behavior, cognition and environment, promotes a critical rationality that allows the individual to continually analyze and improve their practice. This process has effects that apply beyond the position or current function of the individual, once it also reflects in the personal sphere and in other professional areas. The results found in this study corroborate the existing national and international literature on the impact of CoP on the development of competencies, professional development and career advancement.

Downloads

Author Biographies

Nathália Bastos, Universidade Salgado de Oliveira - UNIVERSO / Programa de Pós-Graduação em Psicologia

Bastos é graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro desde 2014, Especialista em Neurociência Pedagógica desde 2018 e Mestre em Educação desde 2018.

Luciana Mourão, Universidade Salgado de Oliveira / Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Psicologia (UnB, 2004), Mestre em Administração (UFMG, 1996), graduada em Comunicação Social (UFMG, 1993), em Administração (FAAC, 2009) e em Psicologia (Universo, 2022) e pós-graduada em Comunicação Organizacional (USP, 1997). Estágio pós-doutoral realizado no Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL, 2013).

References

BANDURA, A. Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1979. 247 p.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução: Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016. 279 p.

BAUMAN, Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2022. 216 p.

BIN-HADY, W. R. A.; BUSABAA, N. A.; ABDULLAH, L. A. H. The Role of Communities of Practice in Developing Yemeni EFL Teachers' Continuous Professional Development. Revue Traduction et Langues, Algérie, v. 23, n. 1, p. 143-160, 2024.

FERNANDES, H. A.; MOURÃO, L.; GONDIM, S. M. G. Professional development: Proposition of a trans-occupational model from a qualitative study. Paidéia, Ribeiro Preto, SP, v. 29, p. 1–12, 2019.

FERNÁNDEZ-BALLESTEROS, R. et al. Self-efficacy and collective efficacy: structural relationships. Applied Psychology: An International Review, United Kingdom, v. 51, p. 107-121, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 65. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018. 256 p.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. 76p. (Coleção leitura)

ILLERIS, K. Workplaces and learning. In: MALLOCH, M. L. et al. (org.). The SAGE Handbook of workplace learning. Londres, UK: Sage, 2011. p. 32-45.

IMBERNÓN, F.; SHIGUNOV, N. A.; SILVA, A. C. Reflexões sobre o conhecimento na formação de professores em comunidade de prática. Revista Ibero Americana de Educación, Madrid, España, v. 82, n. 1, p. 161-72, 2020.

LAVE, J.; WENGER, E. Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1991. 138 p.

LEE, D. H. L.; IP, N. K. K. The influence of professional learning communities on informal teacher leadership in a Chinese hierarchical school context. Educational Management Administration and Leadership, United Kingdom, v. 5, n. 2, p. 324-344, jan. 2021.

MINAYO, M. C. S. (org.). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. Rio de Janeiro: Hucitec, 2014. 408 p.

MONTEIRO, A. C. F.; MOURÃO, L. Desenvolvimento profissional: A produção científica nacional e estrangeira. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, Florianópolis, SC, v. 17, n.1, p. 39-45, 2017.

MOURÃO, L.; FERNANDES, H. Percepção de trabalhadores acerca de inibidores e propulsores do desenvolvimento profissional. Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 250–272, mai-ago. 2020.

NÓVOA, A. Escolas e professores: proteger, transformar e valorização. Salvador: Sec/IAT, 2022. 116 p.

OLIVEIRA, A. M.; PRATA, R. V. Comunidade de prática em revisão: a formação de professores de ciências em pesquisas no Brasil e em Portugal. Ensaio - Pesquisa em Educação e Ciências, Belo Horizonte, v. 25, 2023.

PASSOS, L. F. et al. Comunidades de Aprendizagem e práticas colaborativas nos processos de inserção profissional. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 14, 2020.

RIBEIRO, J.; SOUZA, F. N.; LOBÃO, C. Editorial: Saturação da Análise na Investigação Qualitativa: Quando Parar de Recolher Dados? Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 6, n. 10, p. iii-vii, abr. 2018.

SÆBØ, G. I.; MIDTSUNDSTAD, J. H. How can critical reflection be promoted in professional learning communities? Findings from an innovation research project in four schools. Improving Schools, United Kingdom, v. 25, n. 2, p. 174-186, mar. 2022.

SILVA, T. O.; RAUSCH, R. B.; SANTOS, C. Implicações de uma comunidade de aprendizagem ao desenvolvimento profissional docente de professoras da educação infantil em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Mariana, MG, v. 14, n. 29, p. 43–56, 2022.

TONG, A.; SAINSBURY, P.; CRAIG, J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32- item checklist for interviews and focus group. International Journal for Quality in Health Care, United Kingdom, v. 19, n. 6, p. 349-357, set. 2007.

VYGOTSKY, L. S. Mind in Society. Boston: Harvard University Press, 1978. 159 p.

WENGER, E. Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1998. 336 p.

WENGER-TRAYNER, E. et al. Communities of practice - Within and across organizations a guidebook. Sesimbra, PT: Social Learning Lab, 2023. 240 p.

WENGER-TRAYNER, E.; WENGER-TRAYNER, B. Learning to make a difference: Value Creation in Social Learning Spaces. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2020. 290 p.

Published

2025-03-18

How to Cite

Bastos, N., & Mourão, L. (2025). Social learning and professional development: education workers’ communities of Practice. Revista Diálogo Educacional, 25(84), 353–371. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.AO07