Dialogicity in teaching: a tool for the protagonism of the subject in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.AO03

Abstract

In this article we propose to discuss the teaching of Philosophy based on dialogicity. The discussion was based on the interweaving of answers given by high school students in response to a questionnaire on the topic at hand, as well as conversations held in two focus groups. In addition to student participation, we discussed the topic based on renowned philosophy authors and researchers who study this topic in high school. Dialogicity was explored throughout this article in connection with the actors already mentioned and deepened based on the contributions of Paulo Freire. The work in question is the result of part of the dissertation presented in 2015 at the FURB education PPGE, as well as discussions carried out in the “Paulo Freire and Critical Theory” course, developed in the second semester of 2023, at the same institution. The discussion involved students and teachers, that is, the main agents when it comes to education. By involving them dialogically, what is perceived mainly from the students' point of view is a vision based on the teacher as the centrality of the educational process. In this way, we problematize this vision, respecting the students' statements, but warning about the process of possibility of emancipation and liberation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angelo Vandiney Cordeiro, FURB - Universidade Regional de Blumenau

Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau

Celso Kraemer, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Possui graduação em Filosofia, com Habilitação em Filosofia, Sociologia e História, pela Fundação Educacional de Brusque (1990), mestrado em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2003) e doutorado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2008)

References

ASPIS. Renata pereira Lima. O professor de filosofia: o ensino de filosofia no ensino médio como experiência filosófica. Cad. Cedes, Campinas, vol. 24, n. 64, p. 305-320, set./dez. 2004.

CERLETTI, Alejandro A. KOHAN, Walter O. A filosofia no ensino médio: caminhos para pensar seu sentido. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1999.

CORDEIRO. Angelo Vandiney. A filosofia na educação: o que pensam estudantes do ensino médio. Orientador: Dr Celso Kraemer. 2015. (Dissertação) - Universidade Regional de Blumenau-SC, 2015. Disponível em: https://bu.furb.br/consulta/portalConsulta/=359866. Acesso em: 12 mar. 2025.

FREIRE, Paulo. À sombra dessa mangueira. 3. ed. - São Paulo: Olho D’água, 2000.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. 21ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.

GAUTHIER, Clermont; TARDIF, Maurice. A pedagogia: Teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

HORN, Geraldo Balduino. Ensinar Filosofia: Pressupostos teóricos e metodológicos. RS: Editora Unijuí, 2009.

KANT. Textos seletos. Introdução de Emmanuel Carneiro Leão. 4ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

PORTO, Leonardo Sartori. O Ensino da Filosofia através do diálogo. In: CAREGNATO, Célia Elizabete; GENRO, Maria Elly Herz (orgs.). Sociologia e Filosofia para quê? Diálogos com protagonistas na escola. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2011.

RODRIGO, Ligia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio. Campinas, SP: Autores associados, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

ZITKOSKI, Jaime José. Diálogo e educação: desafios para uma metodologia de ensino dialógica. In: CAREGNATO, Célia Elizabete; GENRO, Maria Elly Herz (orgs.). Sociologia e Filosofia para quê? Diálogos com protagonistas na escola. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2011.

Published

2025-03-18

How to Cite

Cordeiro, A. V., & Kraemer, C. (2025). Dialogicity in teaching: a tool for the protagonism of the subject in education. Revista Diálogo Educacional, 25(84), 291–304. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.AO03