School and the public sphere

links between student-centered pedagogy and misinformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO11

Abstract

The theme of this article is the possible relationship between student-centered pedagogical discourse and misinformation. The aim here is to show that such pedagogical discourse may have led to the "formation" of porous students related to misinformation, irrationalism, polarization, etc. The research method used was theoretical and bibliographical The conceptual foundation of this article was based on Psychoanalysis and Education. The main result obtained relates to the conception that student-centered pedagogy, since the first decades of the twentieth century, may have narcissically centered the student on himself, what would have occurred due to the teacher’s marginalization as well as his authority and otherness in the face of learners. Moreover, the technological revolutions endorsed, from the 1960s onwards, such teaching marginalization by assuming that the student’s initiative to opine fiercely about everything would be the most iconic expression of the so-called student protagonism. In light of this, it is concluded here that the narcissistic and opinionated self-absorption of the students may have been conducive to the contemporary dissemination of misinformation, irrationalist conspiracy “theories” and post-truths, which have been parasitizing on – and even eroding – the public sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BACHA, M. N. Psicanálise e Educação: laços refeitos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.

BATISTA, D. E. Didática Magna e Walden II: Comênio, Skinner e o impossível na educação e na política. Estilos da Clinica, [S. l.], v. 25, n. 1, p. 151-164, 2020. DOI: 10.11606/issn.1981-1624.v25i1p151-164. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/154189. Acesso em: 1 nov. 2023.

BLAIS, M.-C.; GAUCHET, M.; OTTAVI, D. Transmettre, apprendre. Paris: Pluriel, 2014.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 19, p. 20-28, 2002. Doi: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003.

DUFOUR, D.-R. A arte de reduzir as cabeças: sobre a nova servidão na sociedade ultraliberal. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2005.

HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade: doze lições. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

LAJONQUIÈRE, L. de. De Piaget a Freud: a (psico)pedagogia entre o conhecimento e o saber. Petrópolis: Vozes, 1992.

LAJONQUIÈRE, L. de. Infância e ilusão (psico)pedagógica: escritos de psicanálise e educação. Petrópolis: Vozes, 1999.

MOTA, R. Racionalidade versus polarização: um tema educacional urgente. Folha de São Paulo, 7 fev. 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/opiniao/2023/02/racionalidade-versus-polarizacao-um-tema-educacional-urgente.shtml. Acesso em: 8 abr. 2023.

OLIVEIRA, C. Por que é tão difícil corrigir desinformação? Folha de São Paulo, 26 mar. 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/opiniao/2023/03/por-que-e-tao-dificil-corrigir-desinformacao.shtml. Acesso em: 8 abr. 2023.

SILVA, L. F. e. O mundo vazio: sobre a ausência da política no contexto contemporâneo. In: SILVA, D. A.; MARRACH, S. A. Maurício Tragtenberg: uma vida para as ciências humanas. São Paulo: Editora Unesp, 2001, p. 239-250.

VOLTOLINI, R. et al. Psicanálise e formação de professores: antiformação docente. São Paulo: Zagodoni, 2019.

Published

2023-11-03

How to Cite

Emiliano Batista, D. (2023). School and the public sphere: links between student-centered pedagogy and misinformation. Revista Diálogo Educacional, 23(79), 1536–1550. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO11