Edges and weavings of a vagamundo curriculum in Early Childhood Education

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.DS10EN

Palavras-chave:

Curriculum, childhoods, multiple languages, Cultural Identity

Resumo

This article proposes the concept of vagamundo in the territories of childhoods curricular thinking as an alternative to traditional and oppressive pedagogical practices, often marked by gender, race, and class inequalities. It advocates for a curriculum that values childhoods in their diversity, breaking away from hegemonic identities and recognizing multiple languages—such as visual arts, music, dance, cinema, and literature—as powerful pedagogical resources. Inspired by Corazza and Silva, the vagamundo curriculum is understood as a free, errant, and open movement that wanders through children's knowledge and experiences, allowing their cultures, expressions, and experiences to guide pedagogical practices. It is a curriculum not anchored in fixed themes or content but built from sensitive listening, curiosities, and everyday gestures. As a critical proposal, this curriculum questions the fragmentation of knowledge and calls educators to reflect on their pedagogical choices, recognizing the cultural impact of their practices. Finally, the article presents unfinished reflections, understanding the vagamundo curriculum as a permanent invitation to pedagogical reinvention, the valorization of childhoods, and the construction of plural, potent, and liberating educational daily lives.

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Tradução

Este artigo é uma tradução em English do artigo:  Bordas e tramas de um currículo vagamundo na Educação Infantil

Biografia do Autor

Mariana Cristina Pedrassa, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) (2018), com graduação em Pedagogia pela mesma instituição (2008). Desde 2021, atuo como Supervisora de Educação Infantil na Secretaria Municipal de Educação de Vinhedo. Ao longo da minha trajetória profissional, exerci os cargos de diretora, coordenadora pedagógica em Centros de Educação Infantil e professora de Educação Infantil e de Educação Especial no mesmo município. Possuo especialização em Arte na Educação: Teoria e Prática pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (2022), em Neuropsicologia Aplicada à Neurologia Infantil pela Faculdade de Medicina da Unicamp (2011) e em Teoria Psicanalítica pelo IPEP Instituto de Pesquisa e Estudos em Psicanálise nos Espaços Públicos (2025)

Eduardo Pereira Batista, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Pesquisador de pós-doutorado no Programa de Pós Graduação na FE-Unicamp, com bolsa CNPQ. Doutor em Filosofia da Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP); mestre em Filosofia da Educação pela FE-USP; licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Bacharel em Filosofia pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH-USP). Atuou como professor temporário na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e professor colaborador na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas.. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Educação e o Pensamento Contemporâneo (GEEPC).

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Publicado

2025-12-10

Como Citar

Pedrassa, M. C., & Batista, E. P. (2025). Edges and weavings of a vagamundo curriculum in Early Childhood Education. Revista Diálogo Educacional, 25(87), 1920–1934. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.DS10EN