Conceptions of childhood, play and interaction in Brazilian state curricula

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.DS03EN

Palavras-chave:

BNCC, Curriculum, Childhood, Play, Interaction

Resumo

This paper is part of a macro-project funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq). The study aimed to analyse the process of materialising the National Common Curriculum Base (BNCC) in Early Childhood Education curricula in five Brazilian states - Bahia, Goiás, Pará, Paraná, and São Paulo - with an emphasis on conceptions of childhood, play, and interaction. The research is based on the theoretical frameworks of historical-critical pedagogy and historical-cultural psychology, whose epistemological and ontological basis is the method of historical-dialectical materialism. For the methodological procedures, a documentary analysis of the Early Childhood Education curricula of the aforementioned states was adopted, as well as testimonies from managers who took part in a didactic-training intervention carried out as part of the macro-project. The analysis showed that although the curricula are specific, they are in line with the BNCC. In the process of drawing up the curricula, the involvement of both public and private actors was evident, with emphasis on institutions representing the market, such as the curricula in Bahia, Goiás, and Paraná. Although all the states affirm, in their discourse, the importance of play and interaction as the structuring axes of Early Childhood Education, there are conflicts between the attempt to adapt national guidelines to local realities, the risk of standardisation, and the emptying of the curriculum.

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Tradução

Biografia do Autor

Marcos Vinicius Francisco, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus de Presidente Prudente, SP. Atualmente, é docente vinculado ao Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP), docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPE) e ocupa o cargo de Pró-Reitor de Ensino da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Possui Bolsa Produtividade pela Fundação Araucária. É líder do Grupo de Pesquisa: Estado, Políticas Educacionais e Formação de Professores/as (EPEFOP/CNPq), Coordenador da Red Latinoamericana de estudios sobre educación escolar, violencia y desigualdad social (RESVIDES) e Presidente do Fórum de Pró-Reitores de Graduação do Paraná (Progrades).

Poliana Hreczynski Ribeiro, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Poliana Hreczynski Ribeiro é Graduada em Pedagogia na Universidade Estadual de Maringá (UEM), (2016-2020) e Letras-Libras pela Faculdade UniBF (2022-2024). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação (PPE) na UEM (2020- 2021). Especialista em Libras e Neuropsicopedagogia Institucional e Clínica pelo Instituto Superior de Educação do Paraná. É Doutoranda do PPE/UEM. Professora Colaboradora no Departamento de Teoria e Prática da Educação.

Luana Graziela da Cunha Campos, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutoranda e mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2022). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2020). Atualmente é bolsista de doutorado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Foi professora de Ensino Superior na Universidade Estadual de Maringá (2022-2023). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil.

Publicado

2025-12-10

Como Citar

Francisco, M. V., Ribeiro, P. H., & Campos, L. G. da C. (2025). Conceptions of childhood, play and interaction in Brazilian state curricula. Revista Diálogo Educacional, 25(87), 1735–1749. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.DS03EN