Critical environmental education with an investigative approach

emancipatory experience in teaching environmental issues

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.DS10EN

Palavras-chave:

Brazilian Biomes. , Inquiry-Based Teaching, Environmental Justice

Resumo

The study aimed to investigate how an Inquiry-Based Learning Sequence (IBLS), grounded in Critical Environmental Education (CEE), can promote learning about environmental issues in Brazilian biomes, integrating concepts such as ecological imbalances, environmental racism, and One Health.Data collected from reflective journals and questionnaires, and analyzed through a combination of simple frequency and content analysis, revealed three key areas of progress: (1) High school students expanded their understanding of the multicausality of environmental problems, moving beyond generic explanations and recognizing structural factors such as agribusiness; (2) the concepts of environmental racism and One Health emerged in their conclusions, with emphasis on the unequal impacts on vulnerable populations; (3) the solutions evolved from punitive measures to educational actions and public policies. Students reported high levels of interest (classified as “very interesting” and “interesting”) in the stages of contextualization (85%), problematization (80%), hypothesis (75%), data collection (80%), dialogical exposition (75%), conclusion (60%), and communication (65%). The experience demonstrated that the articulation between IBLS and CEE developed in students the ability to analyze environmental problems across ecological, political, and social dimensions, constituting an emancipatory pedagogical practice aligned with contemporary demands for sustainability and environmental justice.

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Tradução

Este artigo é uma tradução em English do artigo:  Educação ambiental crítica com abordagem investigativa

Biografia do Autor

Jayro Silva Tavares Sampaio, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Possui graduação em Radiologia pela Faculdade de Tecnologia Intensiva (2011), licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (2017) e especialização em MBA em Docência e Metodologia do Ensino Superior pelo Centro Universitário Fametro (2020). É Mestre em Ensino de Biologiia pelo programa de Mestrado Profissional em Ensino de Biologia Rede Nacional (PROFBIO) (2025). 

Andréa Pereira Silveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Possuo Pós-Doutorado (2018) e Doutorado (2012) em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal do Ceará, Mestrado em Botânica pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2002) e Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (1998). Sou Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará (UECE), atuando como docente na Graduação em Ciências Biológicas do Centro de Ciências da Saúde (CCB-CCS), na Pós-Graduação no Mestrado Profissional em Rede em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO e no Curso de Especialização em Ensino de Ciências - Ciências é 10. Fui Coordenadora (2022-2024) e e Vice Coordenadora (2019-2021) do Mestrado Profbio/Uece. Fui Coordenadora (2004-2007) e Vice Coordenadora (2013-2015) do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas (FACEDI/UECE). Sou membro do grupo de pesquisa Ensino em Ciências e Formação Docente ENCEFORD (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/4133427917695962), do grupo de pesquisa Biogeografia e Ecologia Aplicada à Conservação e Manejo (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/6721164355360863) e do grupo de pesquisa Ecofisiologia de Halófitas (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/3693751075633420). Sou integrante do Laboratório de Formação de Professores CCB/CCS (https://www.uece.br/ccs/laforp/) Tenho experiência na área de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem de Ciências e Biologia com ênfase nos temas: Novas práticas e estratégias pedagógicas, Produção e avaliação de recursos didáticos-pedagógicos, Espaços não escolares, Biodiversidade, Ecologia, Educação Ambiental, Botânica e Estado da arte. Também tenho experiência na área de Pesquisa em Ecologia Vegetal com ênfase em: Estrutura e Dinâmica de Populações e Comunidades Vegetais, Florística e Fitossociologia.

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Publicado

2025-09-11

Como Citar

Sampaio, J. S. T., & Silveira, A. P. (2025). Critical environmental education with an investigative approach: emancipatory experience in teaching environmental issues. Revista Diálogo Educacional, 25(86), 1294–1311. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.DS10EN