Early childhood education and cultural identity

the paulo freire way to an humanizing education

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.DS03EN

Palavras-chave:

Early Childhood Education, Human Formation, Cultural Identity

Resumo

The reflection presented in the following article comes from a finalized research proposition developed in a Graduate Program in Education, at a Masters level. Its objective is to present Paulo Freire’s contributions on the importance of valuing children’s cultural identity for the humanization process, investigating in which way teaching may consider and recognize the different cultural identities in classrooms of Early Childhood Education institutions. This is a bibliographical and qualitative research, based on Freirean theory. The investigative scope is Early Childhood Education, mainly on the importance of valuing children’s cultural identity in the teaching, learning and humanizing process. The results express the importance of valuing children’s cultural identity, as from this valuation, along with new knowledge, the child can develop intellectually, understand the world around her, the different cultures it contains, perceive herself and others, becoming an active human being, an autonomous and emancipated adult. In this way, the conclusion is that an Early Childhood Education that considers multiple cultural identities of children is a possible way to an education regarding humanization and liberation.

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Tradução

Este artigo é uma tradução em English do artigo:  Educação infantil e identidade cultural

Biografia do Autor

Bruna Rodrigues Furyama, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Heloisa Toshie Irie Saito, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2002), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2004), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2010) e pós doutorado em educação pela Universidade de São Paulo (2019). Professora associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP) e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá. Líder do Grupo de estudos em Formação Docente e Práticas Pedagógicas na Educação Infantil (GEFOPPEI/CNPQ/UEM). Participante do Grupo de Pesquisa Contextos Integrados na Educação Infantil da FEUSP. Representante e membro do GT Pirapó/FEIPAR/MIEIB. Interlocutora do Comitê Local de Acompanhamento e Avaliação do PET (CLAA) da UEM. Assessora especial na Pró-reitoria de Ensino da Universidade Estadual de Maringá. Compõe o Conselho Editorial de Livros da Editora da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino e aprendizagem, prática pedagógica. Bolsista de produtividade da Fundação Araucária da CP 23/2023.

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Publicado

2025-09-11

Como Citar

Furyama, B. R., & Saito, H. T. I. (2025). Early childhood education and cultural identity: the paulo freire way to an humanizing education. Revista Diálogo Educacional, 25(86), 1129–1141. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.DS03EN