Impacts of Psychoeducation in the Process of Psychotherapy in the Treatment of TDAH: Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/psicolargum.43.121.AO15

Abstract

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental condition that affects both children and adults. Psychoeducation plays an essential role in treatment as it enhances understanding and acceptance of ADHD, supporting treatment adherence and the use of management strategies, while facilitating the development of skills that promote well-being and functionality in various life contexts. This systematic review analyzed 464 articles from four databases (PubMed, PsycNET, Web of Science, and Scopus) on the impacts of psychoeducation in the psychotherapeutic treatment of ADHD. After applying inclusion and exclusion criteria, 9 articles were selected for full-text reading, resulting in 6 relevant articles that investigated the effects of psychoeducation in ADHD psychotherapy. The management involves psychologists conducting detailed neuropsychological assessments and utilizing evidence-based therapies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Matheus Barcelos da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Mestrando em Medicina e Ciências da Saúde, com ênfase em Neurociências na Escola de Medicina da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), sob orientação do professor Dr. Lucas Spanemberg. Pós graduando em Terapia Cognitivo Comportamental na PUCRS. Coordenador de eventos na Liga Acadêmica de Saúde mental da PUCRS. Instrutor de Mindfulness na Pastoral, PUCRS.

Cecília Faccenda Pivoto, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Cecília Faccenda Pivoto - Graduanda em Psicologia, com certificação em Gestão de Pessoas na PUCRS. Pesquisadora, estagiária no Serviço de Desenvolvimento Organizacional do Hospital de Clínicas de Porto Alegre e do Grupo Wainer Psicologia Cognitiva.

Marck de Souza Torres, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Professor Adjunto na Faculdade de Psicologia (FAPSI) e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGPsi) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Possui doutorado e mestrado em Psicologia Clínica, áreas nas quais tem desenvolvido pesquisa e ensino com ênfase em processos psicológicos e intervenções terapêuticas

Published

2025-05-12

How to Cite

Barcelos da Silva, J. M., Faccenda Pivoto, C., & de Souza Torres, M. (2025). Impacts of Psychoeducation in the Process of Psychotherapy in the Treatment of TDAH: Systematic Review. Psicologia Argumento, 43(121). https://doi.org/10.7213/psicolargum.43.121.AO15