What is understood by specialized listening? An integrative review article

Authors

  • Janaina Sanson Atitus Educação
  • Leilane Serratine Grubba Atitus Educação
  • Bruna Saccardo Rocha Atitus Educação
  • Thiago Maciel Atitus Educação
  • Jean Von Hohendorff Atitus Educação

DOI:

https://doi.org/10.7213/psicolargum.42.119.AO11

Abstract

Specialized Listening is the procedure performed by the protection net professionals with children and adolescents in a violent environment as victims or witnesses. Its purpose is to obtain the report strictly necessary to guarantee social protection and monitoring of these children and adolescents. Although this is the definition of Specialized Listening, there is confusion about this understanding. We performed an integrative review seeking to know the panorama of the scientific literature on what Specialized Listening means. We analyzed five scientific articles from two databases. The results indicate divergences in the understanding of the purpose of the Specialized Listening between the protection of victims/witnesses and the production of evidence to hold the alleged aggressor accountable. Furthermore, different ways of operationalizing Specialized Listening in municipalities were identified; discussions about the actions of Psychology and Social Service professionals in such a procedure and, also, Specialized Listening as a nomenclature for a professional position that is part of national reporting telephone line. This study can contribute to the knowledge of Specialized Listening's meaning because its operationalization of Specialized Listening depends on the understanding of its objective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina Sanson, Atitus Educação

Psicóloga. Mestra em Psicologia. Pesquisadora no grupo de pesquisa VIA-Redes (Violência, Infância, Adolescência e atuação das Redes de proteção e de atendimento).

Leilane Serratine Grubba , Atitus Educação

Mestra e Doutora em Direito. Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia da Atitus Educação.

Bruna Saccardo Rocha , Atitus Educação

Psicóloga. Mestranda em Psicologia pelo Programa de Pós Graduação Stricto Sensu da Atitus Educação. Pesquisadora Pesquisadora no grupo de pesquisa VIA-Redes (Violência, Infância, Adolescência e atuação das Redes de proteção e de atendimento).

Thiago Maciel , Atitus Educação

Acadêmico de Psicologia da Atitus Educação. Membro e Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq do grupo de pesquisa VIA-Redes (Violência, Infância, Adolescência e atuação das Redes de proteção e de atendimento).

Jean Von Hohendorff , Atitus Educação

Mestre e Doutor em Psicologia. Professor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia da Atitus Educação. Coordenador do grupo de pesquisa VIA-Redes (Violência, Infância, Adolescência e atuação das Redes de proteção e de atendimento).

Published

2024-12-04

How to Cite

Sanson, J., Serratine Grubba , L., Saccardo Rocha , B., Maciel , T., & Von Hohendorff , J. (2024). What is understood by specialized listening? An integrative review article. Psicologia Argumento, 42(119). https://doi.org/10.7213/psicolargum.42.119.AO11