Psychological clinic in higher education

dimensions of the therapeutic setting of a psychosocial care space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/psicolargum.41.114.AO11

Abstract

The academic environment is marked by the construction of knowledge and life projects anchored in the possibility of social ascension, and can also be constituted as a place of learning, depending on complex factors. The objective of this work was to discuss the relevance of the clinical psychological performance of the Psychosocial Assistance Space project, implemented at the University of the State of Amazonas. The methodological procedure consisted of knowing the most attended demands in the Space, through content analysis of screening documents and session reports, discussing the sociocultural assumptions in which the central complaints were not cut. The main results are divided into five dimensions of analysis: Curriculum, didactics and institutional organization; Daily, emotional, affective and relational aspects; Construction of identity; Mental health; Socioeconomic. It is concluded that the academic routine causes and/or profound difficulties and suffering of various kinds, therefore psychological care plays a fundamental role in helping students to deal with emotional, identity and professional issues, offering support, guidance and resources to promote their well-being psychological and academic success.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Érica Vidal Rotondano, Universidade do Estado do Amazonas

Psicóloga e mestre em educação pela Universidade Federal do Amazonas. Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora da Escola Normal Superior da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) e pesquisadora do grupo Educação Inclusiva e o Aprender na Diversidade. Membro da coordenação do Espaço de Atendimento Psicossocial (EPSICO) da UEA.

Munique Therense, Universidade do Estado do Amazonas

Psicóloga e mestre em psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Docente da Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Pesquisadora do Núcleo de Estudos Psicossociais sobre Direitos Humanos e Saúde (NEPDS). Membro da coordenação do Espaço de Atendimento Psicossocial (EPSICO) da UEA. Docente do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva e Programa de Pós-Graduação em Segurança Pública, cidadania e direitos humanos, ambos da UEA.

Érika da Silva Ramos, Universidade do Estado do Amazonas

Psicóloga pelo Centro Universitário do Norte e licenciada em dança pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Mestre em Ensino de Ciências pela UEA e em Educação Especial pela Universidade do Minho. Doutora em Sociedade e cultura na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas. Professora da UEA. Pesquisadora do Núcleo de Estudos Psicossociais sobre direitos humanos e saúde (NEPDS). É membro da coordenação do Espaço de Atendimento Psicossocial (EPSICO).

Gizelly de Carvalho Martins, Universidade do Estado do Amazonas

Psicóloga, mestre em psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professora da Escola Superior de Ciências da Saúde. Pesquisadora do Núcleo de Estudos Psicossociais sobre direitos humanos e saúde (NEPDS). Coordenadora do Espaço de Atendimento Psicossocial (EPSICO) da UEA.

Socorro de Fátima Moraes Nina, Universidade do Estado do Amazonas

Psicóloga pelo Centro Universitário do Norte e graduação em Serviço Social pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Doutora em Sociedade e Cultura na Amazônia pela UFAM. Professora Adjunto da UEA. Atua no Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da UEA e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFAM. Pesquisadora do Núcleo Interdisciplinar de Saúde e Ambiente (NISA) e do Nucleo de Estudos Psicossociais sobre Direitos Humanos e Saúde (NEPDS). Atua no Espaço de Atendimento Psicossocial (NEPDS).

André Luiz Machado das Neves, Universidade do Estado do Amazonas

Psicólogo, mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Doutor em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professor da Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Docente do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da UEA e do Doutorado em Saúde Pública na Amazônia em associação com a UEA/FIOCRUZ/UFAM. Atua ainda como docente no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFAM. Pesquisador do Núcleo de Estudos Psicossociais sobre Direitos Humanos e Saúde (NEPDES). Vice-coordenador do Espaço de Atendimento Psicossocial (EPSICO).

Published

2023-09-25

How to Cite

Rotondano, Érica V., Therense, M., Ramos, Érika da S., Martins, G. de C., Nina, S. de F. M., & Neves, A. L. M. das. (2023). Psychological clinic in higher education: dimensions of the therapeutic setting of a psychosocial care space. Psicologia Argumento, 41(114). https://doi.org/10.7213/psicolargum.41.114.AO11