Adolescence in the rural context

identity construction and information and communication technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/psicolargum.42.116.AO07

Abstract

This study aimed to analyze how Information and Communication Technologies participate in the identity construction of young people living in rural areas, identifying how adolescence is conceived by them. Specifically, we sought to verify the impacts of these technologies on their daily lives, with regard to uses and appropriations and possible effects in interpersonal relationships. Semi-structured interviews were used with students who live in the rural context and attend high school. The discussion and analysis were based on theorists of Cultural Studies and the Theory of Social Representations. Likewise, perception was observed regarding the possible implications for interpersonal and family relationships. Concerning the construction of being an adolescent in the rural context, we identified the participation of representations about adolescence from theories of human development, especially from developmental psychologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catiele dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda em Psicologia pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Ciências Humanas e Sociais. Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Adriane Roso, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Psicologia, Professora Associada na Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Humanas e Sociais. Programa de Pós-graduação em Psicologia. Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Flavi Lisboa Filho, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Comunicação, Professor Adjunto na Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Comunicação. Programa de Pós-graduação em Comunicação.  Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Emanuel Chiamenti Pedroso, Universidade Federal de Santa Maria

Estudante do Curso de Psicologia na Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Humanas e Sociais, Departamento de Psicologia.  Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Ana Luiza Roehe Dalcanal, Universidade Federal de Santa Maria

Estudante do Curso de Psicologia na Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Humanas e Sociais, Departamento de Psicologia.  Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Published

2024-02-27

How to Cite

dos Santos, C., Roso, A., Lisboa Filho, F., Chiamenti Pedroso, E., & Roehe Dalcanal, A. L. (2024). Adolescence in the rural context: identity construction and information and communication technologies. Psicologia Argumento, 42(116). https://doi.org/10.7213/psicolargum.42.116.AO07