“Violence hits me first”: Workshops in Fortaleza Public Schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/psicolargum.41.112.AO11

Abstract

This article presents a critical reflection on the violence that goes through bodies marked by gender identity in the school context and beyond. Our goal is to report the experience of workshops in public schools in Fortaleza-CE, from the field experience in the year 2021 of the research-extension project Artes Insurgentes: coletivizando resistências. We work from a research-intervention (PI) articulated to the ethical-theoretical-methodological referential of decolonial feminisms under an intersectional lens. We developed formative workshops in four schools in Grande Bom Jardim (GBJ), with the support of collectives and artists from the territory. In these workshops the discussion of gender was directly crossed by reports of violence. This is due to the hegemonic structures of patriarchy performed by machismo, cisbinarity, misogyny, sexism, and among other forms of oppression around gender beyond the school walls. Thus, through these scenarios of constant violations, during the formative workshops, we were able to collectively trace fissures and openings to the becoming, to the lines of escape, which appeared as a differential element that causes rips in the established desiring circuit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayara Ruth Nishiyama Soares, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Mayara Ruth Nishiyama Soares- Mestranda em Psicologia no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará - UFC - (Bolsista CAPES). Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Colaboradora do Grupo de Pesquisa e Intervenções sobre Violências, Exclusão Social e Subjetivação (VIESES-UFC) e do Laboratório em Psicologia, Subjetividade e Sociedade (LAPSUS). E-mail: [email protected].  

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2668-8822.

Luciana Lobo Miranda, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Luciana Lobo Miranda - Doutora em Psicologia pela PUC-RJ, com estágio doutoral no Programa de Ciência da Educação em Paris 8, França; estágio pós-doutoral no Programa de Psicologia Social Crítica e Personalidade pela City University of New York (CUNY), EUA. Professora Associada do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Coordenadora do Laboratório em Psicologia, Subjetividade e Sociedade (LAPSUS). Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Psicologia (UFC). E-mail: [email protected]

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7838-8098  

Tadeu Lucas de Lavor Filho, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Tadeu Lucas de Lavor Filho – Doutorando e Mestre em Psicologia. Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-CE, Brasil. Colaborador do Laboratório em Psicologia, Subjetividade e Sociedade (LAPSUS). Professor de Psicologia do Centro Universitário Vale do Salgado (UNIVS) e da Universidade Estadual do Ceará (UECE). E-mail: [email protected]

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2687-1894

Larissa Ferreira Nunes, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Larissa Ferreira Nunes - Doutoranda e Mestre em Psicologia no Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará - UFC - (Bolsista FUNCAP-CE). Integrante do Grupo de Pesquisa e Intervenções sobre Violências, Exclusão Social e Subjetivação (VIESES-UFC). E-mail: [email protected]. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5384-0896

Érica Atem Gonçalves de Araújo Costa, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Érica Atem Gonçalves de Araújo Costa - Doutora em Educação. FACED/UFC. Professora adjunta do curso de Psicologia/UFC e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Psicologia e Políticas Públicas/UFC/Sobral. Membro do VIESES: Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação e Coordenadora do projeto de extensão Maquinarias: infâncias em invenção (UFC). E-mail: [email protected]
ORCID: https://orcid.org/000-0002-4341-8138 

Published

2023-03-07

How to Cite

Soares, M. R. N., Miranda, L. L., Lavor Filho, T. L. de ., Nunes, L. F., & Costa, Érica A. G. de A. (2023). “Violence hits me first”: Workshops in Fortaleza Public Schools. Psicologia Argumento, 41(112). https://doi.org/10.7213/psicolargum.41.112.AO11