Discipulado no Evangelho de Marcos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/2175-1838.17.003.AO06

Keywords:

Discipulado, Evangelho de Marcos, Discípulo, Vocação e Caminho

Abstract

Discipleship is one of the central themes in the Gospel of Mark. The evangelist narrates not only the story of Jesus, but also the story of Jesus with his disciples. The Markan narrative presents discipleship as a continuous process of learning, marked by challenges, failures and spiritual growth. Unlike an idealized or triumphalist view, Mark portrays the disciples as individuals in formation, subject to doubts, fears and failures, but called to a journey of transformation. The main objective of this article was to explore discipleship in the Gospel of Mark, from the perspective of the vocation of the disciples as an immediate and urgent call or invitation. This call is explicitly present throughout the Markan narrative, manifesting itself clearly in three distinct moments: the rupture of the first disciples (Mk 1.16-18; 1.19-20; 2.13-14); the imperatives and demands of the dynamics of the journey (Mk 8.34) and the new beginning after the resurrection (Mk 16.7). The concept of vocation is adopted as the call of the disciple to follow Jesus (Mk 1.17-18) and to let himself be led by Him (Mk 8.24) on the "way". The "way" is understood as the existential itinerary in which discipleship takes place. It is concluded that the life of discipleship in Mark has its origin in the call (vocation), is solidified in following the Master — as a personal adherence to Him and His way of life — and fulfills its mission by communicating the experience of life with Jesus during the itinerant journey, in the encounter with the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thyago Damas, Universidade Federal Tecnológica do Paraná (UTFPR)

Possui graduação em Engenharia Civil pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2010) e graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2007). Possui especialização em MBA em Gestão de Negócios Imobiliários e da Construção Civil pela Fundação Getúlio Vargas (2013). Mestre em Gestão Urbana pela Escola de Arquitetura e Design da Pontifícia Universidade Católica (2019). Foi professor do Centro Universitário Leonardo da Vinci no curso de Arquitetura e Urbanismo nas disciplinas de Atelier de Projeto de Arquitetura V, VI (Projeto Complexo de Edifícios Multifuncional) e VII (Projeto Grande Vãos) e do curso de Engenharia Civil nas matérias de Arquitetura (Projeto Residencial Sustentável), Estágio Supervisionado e Orientação de Trabalho de Conclusão de Curso. Ministra oficinas sobre acessibilidade e Teoria das Estruturas para estudantes de Arquitetura. Tem experiência na área de Arquitetura e Engenharia Civil, com ênfase em Projeto Arquitetônico e Complementares, Coordenação e Execução de edifícios residenciais de alto padrão, coorporativos e Multifuncional.

Fernando Albano, Faculdade Refidim

Doctor en Teología por el Instituto de Postgrado de las Facultades EST, São Leopoldo, RS y Máster en Teología por la misma institución teológica. Licenciatura en Educación Religiosa (Ciencias de la Religión) de la Universidad de la Región de Joinville - UNIVILLE, Joinville, SC

References

ALDANA, Hugo Orlando Martínez; ORLANDO, Hugo. O discipulado no Evangelho de Marcos. São Paulo: Paulinas, 2005.

ARTUSO, Vicente; ROSIM, Marco Antonio; TREVISAN, Tiago. O itinerário formativo do discipulado no Evangelho de Marcos. Revista Fragmentos de Cultura-Revista Interdisciplinar de Ciências Humanas, v. 32, n. 1, p. 69-82, 2022.

AZEVEDO, Walmor Oliveira de. Comunidade e missão no evangelho de Marcos. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

BOMBONATTO, Vera Ivanise. Seguimento de Jesus. Revista de Cultura Teológica, n. 35, p. 105-128, 2001.

BOMBONATTO, Vera Ivanise. Seguimento de Jesus: uma abordagem a partir da cristologia de Jon Sobrino. Editora Paulinas, 2012.

COLIN, Brown. Dicionário internacional de teologia do NT. São Paulo: Vida Nova, 2000.

CORREIA, João Alberto Sousa. Figuras bíblicas da vocação. Theologica, v. 40, n. 2, p. 265-292, 2005.

CUNHA, Isabel Cristina Abreu. Caminhos para o discipulado em Mc 14, 32-42. 2017. 99 f. Dissertação de Mestrado – Curso de Teologia, Universidade Católica Portuguesa, Braga, 2017.

DICIONÁRIO Houaiss da língua portuguesa. São Paulo: Objetiva, 2009.

DO AMARAL, Junior Vasconcelos. O Evangelho de Marcos: Teologia para a atualidade. Interações, v. 6, n. 9, p. 75-91, 2011.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Míni Aurélio: o dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Positivo, 2010. 960 p.

GOMES, Rita Maria. Discipulado em Marcos. Contemplação: Revista Acadêmica de Filosofia e Teologia da Faculdade João Paulo II, Marília, n. 4, p.1-9, 2012.

GOMES, Rita Maria. A estratégia narrativa de Marcos na apresentação de Jesus. PARALELLUS, Revista de Estudos de Religião - UNICAP, v. 9, n. 20, p. 067-083, 2018.

GUIJARRO, Santiago. El camino del discípulo. Salamanca: Sígueme, 2015.

HIGUERAS, Mariela Martínez. “... Y sus discipulos le siguen”(Mc 6.1). Proyección: Teología y mundo actual, n. 242, p. 353-372, 2011.

KIVITZ, Ed René. Talmidim: o passo a passo de Jesus. São Paulo: Mundo Cristão, 2012.

LOPES, Hernandes Dias. MARCOS: O evangelho dos milagres. São Paulo: Hagnos, 2017.

LORASCHI, Celso. Jesus e as Comunidades Cristãs - A Formação do Novo Povo de Deus no Evangelho de Marcos. Encontros Teológicos (Florianópolis), v. 21, p. 30-37, 1996.

LOZADA, Leonidas Ortiz. La vocación, la formación y la misión de los discípulos en el Evangelio de Marcos. Cuestiones Teológicas, v. 34, n. 81, p. 55-86, 2007.

MARTÍNEZ, Juan Pablo García. Evangelho de Jesus Cristo, filho de Deus: as linhas mestras do Evangelho de Marcos. Horizonte Teológico: Educar para a vida plena, Belo Horizonte, v. 13, n. 26, p.45-59, jul. 2014. Semestral.

MARTÍNEZ, Juan Pablo García; CARMO, Solange do. Tal mestre, tal discípulo: O discipulado no Evangelho de Marcos. Fique Firme, Minas Gerais, p.1-14, 08 set. 2015. Disponível em: <http://fiquefirme.com.br/multimedia-archive/22_tal_mestre_tal_discipulo_discipulado_evangelho_marcos/>. Acesso em: 01 ago. 2024.

MASCILONGO, Paolo; LANDI, Antonio. Evangelhos Sinóticos e Atos dos Apóstolos. Editora Vozes, 2022.

MATTOS, Rinaldo de. A Teologia Bíblica da Vocação e Chamada: Reflexão e Prática. 2016. Disponível em: http://www.amtb.org.br/a-teologia-biblica-da-vocacao-e-chamada/. Acesso em: 28agost. 2019.

MAZZAROLO, Isidoro. Vocação ao discipulado e o sono do Getsêmani: (Mc 3, 13; 14, 32-42). Revista eclesiástica brasileira, v. 63, n. 252, p. 829-850, 2003.

MOORE, Waylon B. Multiplicando discípulos: o método neotestamentário para o crescimento da igreja. 3. ed. Rio de Janeiro: Junta de Educação Religiosa e Publicações, 1990.

MULHOLLAND, Dewey M. Marcos: introdução e comentário. Tradução de Maria Judith Prado Menga. São Paulo: Vida Nova, 1999.

OLIVEIRA, José Lisboa Moreira de. Teologia da vocação: Temas fundamentais. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2000.

POHL, Adolf. Evangelho de Marcos: comentário esperança. Editora Esperança, 2020.

ROBERTSON, A. T. Comentário Mateus & Marcos. Rio de Janeiro: CPAD, 2016.

SOARES, Sebastião Armando Gameleira; CORREIA JÚNIOR, João Luiz. O evangelho de Marcos: Refazer a casa (Capítulos 1-8). Petrópolis: Vozes, 2002. (Vol.1).

SOUSA, Jhonathan James de. O discipulado numa perspectiva bíblica, teológica e pastoral. 2016. 85 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Teologia, Faculdade Est, São Leopoldo, 2016.

TERHORST, Marlene Ana. O Discipulado no Evangelho de Marcos: contribuições para o processo formativo das irmãs franciscanas da penitência e caridade cristã - província do Imaculado Coração de Maria-RS. 2020. 132 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Teologia, Programa de Pós-Graduação em Teologia, Faculdade EST, São Leopoldo, 2020.

WENZEL, João Inácio. Pedagogia de Jesus segundo Marcos. São Paulo: Loyola,1997.

Published

2025-12-09

How to Cite

Damas, T., & Albano, F. (2025). Discipulado no Evangelho de Marcos. Pistis Praxis, 17(3), 608–624. https://doi.org/10.7213/2175-1838.17.003.AO06