The Holy Spirit in modern religious visual culture: Pneumatographic symbols and languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/2175-1838.17.001.DS06

Abstract

This article describes, analyzes, and interprets modern symbols and visual languages of the iconography of the Holy Spirit or pneumatography. The objects of the research are paintings with the motifs of the Trinity and Pentecost with the symbolic elements of the dove and flames, as a poster of the Catholic Charismatic Renewal and the art of the Sixth International Congress of Theology of the Postgraduate Program in Theology of PUC-Curitiba. In dialogue with Erwin Panofsky's iconological method and with consideration of modern compositional aspects such as perspective and emblem, pneumatographic languages of the modern period are presented. It can be concluded that in this period, which begins with the Renaissance and ends with the late modern period, there are both reaffirmations and re-readings of the previous pneumatographic canon, largely medieval, partly from Antiquity, which generally involve the stability of motifs, elements and gestures, alongside the alteration of compositions and the portrayed and suggested gazes.

Downloads

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Helmut Renders, Universidade Metodista de São Paulo

Graduação em teologia - Theologisches Seminar der Evangelisch-methodistischen Kirche in Deutschland (RFA, 1987 / convalidado pela Universidade Metodista de São Paulo [Umesp] em 2001) e curso de hebraico - Kirchliche Hochschule Wuppertal (RFA, 1984). Doctor of Ministry - Wesley Seminary Washington, DC (EUA, 1998). Lato Sensu em Ciências da Religião - Umesp (BRA, 2003). Iniciou em 2003 um mestrado em Ciências da Religião (Umesp, BRA), na qualificação transformado em doutorado direto (2004), Doutorado em Ciências da Religião - Umesp (BRA, 2006). Estágio de Pós-doutoramento em Ciência da Religião - Universidade Federal de Juiz de Fora [UFJF] (BRA, 2012). Inciou um Estágio de Pós-doutoramento em História da Arte - Universidade Federal de São Paulo [UNIFESP] em 2019.  É professor associado da Universidade Metodista de São Paulo, do Programa da Pós-graduação em Ciências da Religão e da Faculudade de Teologia (Graduação), coordenador da Editeo (Editora da FaTeo / Umesp), editor da revista científica Caminhando (impressa e on-line; FaTeo / Umesp, Qualis B2) e secretário do Centro de Estudos Wesleyanos (FaTeo / Umesp). Na Universidade é integrante da Comissão de Ética e da Comissão de Publicações. Tem experiência na área da Teologia e Ciências de Religião e concentra sua pesquisa nas linguagens da religião e suas expressões simbólicas, narrativas, rituais, doutrinais e éticas.

Published

2025-04-30

How to Cite

Renders, H. (2025). The Holy Spirit in modern religious visual culture: Pneumatographic symbols and languages. Pistis Praxis, 17(1), 91–109. https://doi.org/10.7213/2175-1838.17.001.DS06