The global educational pact and reflection on the principles for inclusive practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/2175-1838.16.002.DS04

Abstract

It is based on a triple reference framework – the Social Doctrine of the Church, Pope Francis ‘idea of an educational alliance and Edgar Morin’s anthropological reflection on the path to the future of humanity – that we present a reflection to be able to tink about the specific contribution of educational institutions in the context of Latin America in a prophetic and charismatic style. In each of these milestones there are guiding principles that can illuminate and expand the inclusive practices present in Catholic educational institutions and help to encourage the protagonism of social and educational actors. Firstly, we will explain the permanent principles of the Church’s social doctrine in its relationship with educational projects, namely, the principle of the dignity of the human person, the common good, subsidiarity and solidarity. Secondly, we will seek to highlight the proposal launched by Pope Francis to rebuild the global educational pact, whose purpose is to revive the commitment to a more open and inclusive education. Now, what Francis proposes is methodologically based on Evangelii Gaudium in the series of principles to build a path to a world of peace, justice and fraternity. Basically, such principles reinforce the idea of an educational alliance capable of overcoming fragmentations and rebuilding the fabric of more fraternal human relationships. Finally, the presentation concludes with Edgar Morin’s provocations about the need for a complex conception of the educational system. In this sense, he proposes an anthropological reflection in which various reforming paths of thought and action must remain inseparable. However, the success of an inclusive path will also depend on principles to be adopted communityally and institutionally, namely: the principles of solidarity and responsibility, plurality and participation.

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Author Biographies

Marcio Luiz Fernandes, PUCPR

rofessor adjunto no Programa de Pós Graduação em Teologia da Pontificia Universidade Catolica PR e pós-doutor (2013) em Psicologia pela Universidade de São Paulo . Possui graduação em Teologia - Studium Theologicum (1997), graduação em Filosofia pelo Centro Universitário Claretiano de Batatais (1992), mestrado em Psicologia pela Universidade de São Paulo (2001), mestrado em Teologia Fundamental especialização em Ciências da Religião pela Pontifícia Universidade Lateranense (2003) e doutorado em Psicologia pela Universidade de São Paulo (2007). Atualmente ê professor na PUCPR e no Studium Theologicum de Curitiba. Tem experiência na área da Teologia Fundamental atuando principalmente nos seguintes temas: análise fenomenológica com ênfase na figura de Edith Stein, interfaces teologia e psicologia, história e memória, teologia e arte, imigração italiana, questões de método em teologia. Professor visitante da USP no Instituto de Psicologia. Membro do Grupo de Pesquisa "Tempo, memória e pertencimento" do Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo.

Claudio Roberto Fontana Bastos, Colegio Claretiano de São Paulo

Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2016). Mestre em Educação pela Universidade Nove de Julho (2009). Graduado em Pedagogia pela Universidade Bandeirante de São Paulo (2003); em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1999) e em Filosofia pelas Faculdades Claretianas (1992). Diretor do Claretiano-Colégio São Paulo. Áreas de interesse: educação, vida, morte e complexidade

Ernesto Lazaro Sienna, Pontificia Universidade Católica do Paraná

Doutor em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do PR (PUCPR), 2018. Mestre em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), 2009. Graduação em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), 2004 e graduação em Desenho Industrial pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), 1986. Coordenou o curso de Teologia da PUCPR de 2019 a 2022. Atualmente é professor Adjunto do Curso de Teologia da Pontifícia Universidade Católica do Paraná e Coordenador do Curso de Ciências da Religião (EAD), da mesma Universidade. Integra o Núcleo Docente Estruturante (NDE) dos cursos de Teologia e Ciências da Religião da PUCPR. Integra o Núcleo de Formação de Docentes da Diretoria de Identidade e Missão da PUCPR e o Bureau para o Pacto Educativo Global da Pró Reitoria de Missão Identidade e Extensão da PUCPR.

Published

2024-08-27

How to Cite

Fernandes, M. L., Bastos, C. R. F., & Sienna, E. L. (2024). The global educational pact and reflection on the principles for inclusive practice . Pistis Praxis, 16(2), 246–260. https://doi.org/10.7213/2175-1838.16.002.DS04