Global Educational Pact: an engaging challenge that demands multiple actors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/2175-1838.16.002.DS03

Abstract

When faced with the proposal presented by Pope Francis regarding the urgency of a Global Educational Pact, the first issue that becomes evident is to understand that in order to make a pact, it is essential that all actors involved agree. To do so, they sit down to decide and agree on the variables to be met in such a pact. However, in this matter, it is necessary to understand that the way to access this level of understanding is done during the process, through instruction, understanding and reflections on the complexities of the proposition that is currently being put forward with claims to universality and that is independent of religious denominations or not, as it is a genuinely anthropological question. From a formal point of view, we ask: how can multiple actors contribute to broadening the understanding of this challenge so that we can move ever further forward? This is a bibliographical review research, the expected results of which are limited to the understanding that the Global Educational Pact will reach increasingly assertive directions, as we join forces and involve multiple actors in the educational process, as brought out by the tone of the proposal suggests, of that in order to educate we need the involvement of the entire village.

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Author Biographies

José Aguiar Nobre, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pós-doutorado em Filosofia (UFPR); Pós-doutorado em Educação (PUC-Campinas). Doutor em Teologia Sistemático-Pastoral, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2017). Doutorando em Filosofia (UFPR). Mestre em Educação, pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2012). Bacharel em Filosofia, pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2002). Bacharel em Teologia, pelo Instituto São Paulo de Estudos Superiores (2007). Licenciado em Filosofia, pelo Centro Universitário Assunção - UNIFAI (2008). Licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano (2018). Membro de diversas sociedades de pesquisa tais como: Sociedade Latinoamericana de Filosofia de lá Educación (ALFE). Sociedade de Teologia e Ciências da Religião (SOTER). Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Associação Nacional de Pesquisadores em Financiamento da Educação (FINEDUCA). É Revisor de Periódicos científicos. Docente da Faculdade de Teologia da PUCSP com a função de coordenador na graduação. Tem pesquisado sobre Revelação Divina hoje a partir da Teologia da Revelação de Torres Queiruga. Pesquisa também sobre Os Desafios da Formação Humana Integral na perspectiva de Paul Ricoeur e Papa Francisco. É integrante do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis) do INEP.

Donizete José Xavier, PUC-SP

Possui Bacharelado e Licenciatura em Filosofia e História pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras das Faculdades Associadas do Ipiranga (1993). Bacharelado em Teologia pelo Instituto Teológico Pio XI (1996) e Mestrado em Teologia Dogmática pela Pontifícia Faculdade Nossa Senhora da Assunção (2002). Doutor em Teologia Fundamental pela Pontifícia Universidade Gregoriana de Roma.

Published

2024-08-27

How to Cite

Nobre, J. A., & José Xavier, D. (2024). Global Educational Pact: an engaging challenge that demands multiple actors. Pistis Praxis, 16(2), 234–245. https://doi.org/10.7213/2175-1838.16.002.DS03