Narratives about Science and Religion and their impact on academic training in Psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/2175-1838.14.003.AO04

Abstract

Even after decades of research that demystifies the narrative of an irremediable conflict between science and religion, this discourse appears to have a life of its own and continues to perpetuate itself. The objective of this work was to investigate the effects of this narrative on the perception of Psychology students about the relations between the two spheres and to describe the repercussions of their contact with scientific production on the subject. Seven constituent elements of their reports were identified: reflections and questions about the place and role of Science and/or Psychology in their relationship with spirituality/religiosity; recognition of prejudice from Science and/or Psychology towards spirituality/religiosity and alienation from the theme; recognition of scientific production in spirituality/religiosity, its importance and need for dialogue with Psychology; deconstruction of myths about a primordial conflict between Science and Religion; recognition of the presence of the paradigm of conflict between both; recognition of the presence, importance and influence of spirituality/religiosity in the general population; and divergent notes. We hope that the results presented can pave the way for the construction of a narrative more coherent with the reality in which we live.

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Author Biographies

Adriana Patrícia Egg-Serra, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda e Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Paraná. Especialista em Logoterapia pela Associação de Logoterapia Viktor Emil Frankl. Psicóloga pela Universidade Federal do Paraná. Co-coordenadora da Comissão Especial de Psicologia Anomalística e da Religião, no CRP-PR. Integrante do LabFeno - Laboratório de Pesquisas em Fenomenologia da UFPR e do Instituto de Espiritualidade e Saúde. Colaboradora no Programa UFPR ConVida e no Projeto Você Importa (suporte à saúde mental durante a pandemia de Covid-19) entre 2020 e 2021. Experiência na área de gerenciamento de eventos. Técnica em Design pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, com experiência na área de programação visual e projetos de ambientação para eventos.

Adriano Furtado Holanda, Universidade Federal do Paraná

Graduado em Psicologia (1987), Mestrado em Psicologia Clínica pela Universidade de Brasília (1993) e Doutorado em Psicologia pela PUC-Campinas (2002). Pós-Doutorado em Psicologia (2003-2006, CNPQ/UnB) e Pós-Doutorado em Filosofia (2019, UFU). Professor Associado do Departamento de Psicologia, Orientador de Mestrado e Doutorado nos Programas de Pós-Graduação de Psicologia e de Educação na Universidade Federal do Paraná. Editor Chefe das revistas Phenomenology, Humanities and Sciences, Editor Chefe por 15 anos da Revista da Abordagem Gestáltica; e Editor Associado da revista Interação em Psicologia (UFPR). Coordenador do Laboratório de Fenomenologia e Subjetividade (LabFeno-UFPR). Membro Colaborador do Círculo Latino Americano de Fenomenologia, Coordenador (2016-2020) e Vice-Coordenador (2020-2022) do Grupo de Trabalho Fenomenologia, Saúde e Processos Psicológicos (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia, ANPEPP). Tem experiência na área de Psicologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Fenomenologia, Fenomenologia Husserliana, Psicoterapias, Abordagens Fenomenológicas e Existenciais, Psicologia da Religião, História da Psicologia e Pesquisa Fenomenológica, Psicologia Clínica, Processos de Saúde/Doença, Psicopatologia e Saúde Mental.

Published

2022-12-26

How to Cite

Egg-Serra, A. P. ., & Furtado Holanda, A. (2022). Narratives about Science and Religion and their impact on academic training in Psychology. Pistis Praxis, 14(3). https://doi.org/10.7213/2175-1838.14.003.AO04