WEBJET’S COMPETITIVE STRATEGY FROM A GAME THEORY PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.7213/rebrae.10.001.AO07Palavras-chave:
Aviation, Barriers, Game theory.Resumo
The Brazilian commercial aviation market has undergone several changes over the past decade with the entry of GOL Airlines (1999) and the exit of firms such as TRANSBRASIL, VARIG and VASP. In 2005, WEBJET obtained a concession for regular public transport, but faced a price war with the traditional companies, coming to suspend its operations less than six months later. Regarding these events, this article aims to show how the reaction of incumbent firms was to the entry of WEBJET into the marketplace, by using Game Theory and the support of the literature on barriers to entry. Through the creation and the resolution of a Dynamic Game of Complete and Imperfect Information, it has been found that WEBJET seems to have underestimated the reaction of the incumbent firms like GOL and TAM, as well as the degree of passengers´ loyalty to the incumbent firms.Downloads
Referências
AGUIRREGABIRIA, V.; CHUN-YU, H. A Dynamic Game of Airline Network Competition: Huband-Spoke Networks and Entry Deterrence. International Journal of Industrial Organization, v.28, p. 377-382, 2010.
ANAC. Agência Nacional da Aviação Civil. Anuários Estatísticos. 2008. Disponível em:
<http://www2.anac.gov.br/imprensa/anuario2008.asp>. Acesso em: 03 jul. 2015.
AVIAÇÃO BRASIL. (2005). WebJet comemora resultados conquistados em duas semanas de operações. Disponível em:
<http://www.aviacaobrasil.com.br/wp/noticias/noticias_online/WebJet_comemora_resultados_conquistados_em_duas_semanas_de_operacoes>. Acesso em: 03 jul. 2014.
AZUL. AZUL cita negócio com TRIP como fator de risco. Disponível em:
Acesso em: 03 jul. 2015.
BAIN, J. S. Barriers to New Competition. Cambridge: Harvard University Press, 1956.
BERRY, S. Estimation of a Model of Entry in the Airline Industry. Econometrica, v.60, p.89-917, 1992.
BIELSCHOWSKI, P.; CUSTÓDIO, M. C. A evolução do setor de transporte aéreo brasileiro. Revista Eletrônica Novo Enfoque, v.13, p.72-93, 2011.
BRASIL. Nota Técnica nº 29/2004/COGDC-DF/SEAE/MF – Versão Pública. Brasília: Secretaria de Acompanhamento Econômico (SEAE), 2004.
CRAVO, B. M. A alocação de slots e a concorrência no setor de transporte aéreo. Journal ofTransport Literature, v. 8, n. 1, p. 159-177, 2014.
BRESNAHAN, T. F.; REISS, P. C. Entry in Monopoly Markets. Review of Economic Studies, v. 57, n. 4, p.531-53, 1990.
DAC. Departamento de Aviação Civil. Anuário de Dados Estatísticos 2005. Rio de Janeiro, 2005. Webjet’s competitive strategy from a game theory perspective
CILIBERTO, F. Sequential Entry and Strategic Deterrence in the Airline Industry. Disponível
em:
<http://www.fep.up.pt/conferences/earie2005/cd_rom/Session%20III/III.I/Ciliberto_Entry.
pdf>. Acesso em: 04 jun. 2015.
CHURCH, J. R., WAARE, R. Industrial Organization: A Strategic Approach. New York: McGrawHill,
FAGUNDES, J.; PONDÉ, J. L. Barreiras Entrada e Defesa da Concorrência: Notas Introdutórias.
Disponível em:
<http://www.ie.ufrj.br/grc/pdfs/barreiras_a_entrada_e_defesa_da_concorrencia.pdf>. Acesso
em: 14 ago. 2015.
FERREIRA, N. S. Discussão das abordagens teóricas na investigação de práticas de concorrência predatória no transporte aéreo. Journal of Transport Literature, v.1, n.2, p.47-69, 2007.
FOLHA DE SÃO PAULO. Crise e disputa tarifária adiam entrada de novas empresas no setor aéreo. 2006. Disponível em: .
Acesso em: 26 ago. 2015. FOLHA DE SÃO PAULO. Entrada da Webjet detona disputa entre Varig, Gol e TAM. 2005.
Disponível em: <http://.www.folha.uol.com.br/fsp/dinheiro/ult91u198131.shtml>. Acesso em: 26 nov. 2015.
GOOLSBEE, A., SYVERSON, C. How Do Incumbents Respond to the Threat of Entry? Evidence
from the Major Airlines. Quarterly Journal of Economics, v.123, n.49, p. 1611-1633, 2008.
GEDGE, C.; ROBERTS, J. W.; SWEETINGZ, A. An Empirical Model of Dynamic Limit pricing: The Airline Industry. 2013. Disponível em:
<http://public.econ.duke.edu/~atsweet/SWEETING_limitpricing.pdf, 2012>. Acesso em: 15 ago. 2015.
GOETZ, C. F.; SHAPIRO, A. H. Strategic alliance as a response to the threat of entry: Evidence from airline code sharing. International Journal of Industrial Organization, v.30, n.6, p.735-747, 2012.
HELMS, H. A aviação comercial e a quebra da Varig. Aviation in Focus (Porto Alegre), v.1, n. 1, p. 36-47, 2010.
HU, R.; XIA, H-S.; JIANG, Y. Complex Dynamics for Airlines’ Price Competition with Differentiation Strategy. Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology, v. 13, n.1, p. 11-21, 2013.
KWOKA, J.; SHUMILKINA, E. The price effect of eliminating potential competition: Evidence from an airline merger. Journal of Industrial Economics, v. 58, n.4, p.767-793, 2010.
MCAFEE, R. P.; HUGO, M.; WILLIAMS, M. What is a barrier to entry? American Economic Review, v. 94, n.2, p. 461-465, 2004.
MEGHAN, B. Firm financial condition and airline price war. RAND Journal of Economic, v.33, n.2, p.298-318, 2002.
MELO FILHO, C. R.; SALGADO, L. H.; CESAR SATO, R.; OLIVEIRA, A. V. M. (2014). Modeling the effects of wage premiums on airline competition under asymmetric economies of density: A case study from Brazil. Journal of Air Transport Management, 36, 59-68.
MIOTTO, G. R.; SOUZA, M. A.; DIEHL, C. A. (2008). Reflexos das Mudanças na Concorrência do Setor de Aviação Comercial Brasileiro: Um Estudo no Âmbito da Desregulamentação Governamental e da Entrada da Companhia Gol. ABCustos Associação Brasileira de Custos, v.3,
n. 2, p.94-116, 2008.
OLIVEIRA, A. V. M. (2009). Estudos dos determinantes dos preços das companhias aéreas no mercado doméstico. Estudos regulatórios, ANAC, v.2, p.1-57, 2009.
OLIVEIRA, D. S.; RONZANI, G. M.; BANDEIRA, M. G., LOPES, L. S., & OLIVEIRA, A. V. M. Estudo da Precificação de Companhias Aéreas em Rotas Domésticas de Longo Percurso. Engevista (UFF),
v.8, n.1, p.4-15, 2006.
NOBRE, L. S. Modelo de entrada em mercados concentrados aplicado ao setor aéreo brasileiro. 2012. 33 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Economia, CAEN, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza-CE.
O TEMPO. Crise adia entrada de novas aéreas. 2006. Disponível em:
<http://www.otempo.com.br/capa/economia/crise-adia-entrada-de-novas-a%C3%A9reas- 1.319598>. Acesso em: 07 mar. 2014.
PEARSONA, J.; O'CONNELLB, J. F.; PITTIFIELDA, D.; RYLEYC, T. The strategic capability of Asian network airlines to compete with low-cost carriers. Journal of Air Transport Management, v.47, p.1-10, 2015.
PEREIRA, B. A.; CAETANO, M. A conceptual business model framework applied to air transport. Journal of Air Transport Management, v. 44-45, p.70-76, 2015.
PACHECO, R. R.; BRAGAB, M. E.; FERNANDES, E. Spatial concentration and connectivity of
international passenger traffic at Brazilian airports. Journal of Air Transport Management, v. 46, p.49-55, 2015.
PINTO, G. M. A. Competition and Predation in the Airline Industry. Disponível em:
<http://works.bepress.com/gustavo_pinto/1>. Acesso em: 07 mar. 2014.
SENG POH, L.; MOHD, G. M. Competitive Pricing Strategies of Low Cost Airlines in the Perspective of Game theory. 2011. International Conference on Sociality and Economics Development IPEDR. Disponível em: <http://www.ipedr.com/vol10/92-S10055.pdf>. Acesso
em: 22 mar. 2014.
ROBENALT, J. L. Predatory Pricing in the Low-Fare Airline Market: Targeted, Discriminatory, and Achieved with Impunity. Ohio State Law Journal, v.68, p.641-677, 2007.
SAMPAIO, B.; MELO, A. S. Análise da eficiência de Companhias Aéreas Brasileiras. Análise Econômica, Porto Alegre, v.26, n.50, p.223-244, 2008.
SEAE. Secretaria de Acompanhamento Econômico. 2002. Portaria nº 70. de 12 de dezembro de 2002.
SEAE. Secretaria de Acompanhamento Econômico Coordenação Geral de Defesa da Concorrência – DF. 2004. Nota Técnica n.º 29/2004/COGDC-DF/SEAE/MF – Versão Pública. Disponível em:
<http://www.seae.fazenda.gov.br/central_documentos/notas_imprensa/2003-1/ntcodeshareversaopublica-1/>. Acesso em: 12 mar. 2014.
SENA, A. M. C. O Duopólio das Empresas Aéreas Brasileiras TAM e GOL: uma Aplicação da Teoria dos Jogos à Competição Oligopolista Estratégica. RAC - Eletrônica, v.2, n.3, p.486-508, 2008.
SILVEIRA, J. M.; OLIVEIRA, A. V. M. An empirical game-theoretical approach to model a price
war in the Brazilian airline industry. Journal of Transport Literature, v.2, n.1, 7-20, 2008.
SOUZA, C. A. Senso de oportunidade da empresa Gol Linhas Aéreas no Mercado de aviação civil
do Brasil. 33 f. 2006. Monografia (Graduação) – Curso de Graduação em Economia, UFSC,
Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis-SC.
TADEU, H. F.; SILVA, J. T. M. Brazilian Airline Competitive Market: Is There a Conceptual
Framework Structure? Business Management Dynamics, v.1, n. 4, p. 09-19, 2011.
TOIVANEN, O.; WATERSON, M. Empirical Research on Discrete Choice Game Theory Models of
Entry: An Illustration. European Economic Review, v. 44, n. 98. p. 5-92, 2000.
TUROLLA, F. A.; LIMA, M. F. F.; OHIRA, T. H. Políticas públicas para a melhoria da
competitividade da aviação regional brasileira. Journal of Transport Literature, v.5, n.4, 188-
, 2011.
TUROLLA, F. A.; LOVADINE, D.; OLIVEIRA, A. V. M. Competição, colusão e antitruste: estimação
da conduta competitiva de companhias aéreas. Rev. Bras. Econ. [online], v. 60, n. 4, p. 425-459,
UEDA, T. V. A. Fusões no transporte aéreo: estudos e tendências. Journal of Transport
Literature, v.6, n.4, p.215-227, 2012.
VALENT, V. D.; DORNELLES, G. S.; VALENT, J. Z. A inserção da Azul Linhas Aéreas no mercado
brasileiro: o estudo descritivo de uma estratégia inovadora. Revista de Administração e
Inovação, v.11, n. 3, p.125-149, 2014.