Strategies for family business professionalization in the gastronomic field
DOI:
https://doi.org/10.7213/rebrae.09.001.AO06Palavras-chave:
Family Succession, Female Management Model, Restaurants and CafeteriasResumo
In a market highly competitive and fast-moving, professionalization has become a sine qua non for the survival of the business. To stand out among thousands of businesses, family firms need to implement processes and add tools that have been applied for a long time in large and multinational corporations. The central idea of this study is to expose the reality of a family company, its strengths and challenges to maintain a healthy relationship between the members and the business, as well as the acceptance of implementation strategies in the succession process. Although sometimes the circumstances may seem difficult, there is always time to change. As regards the methodology, the research was exploratory and the procedure adopted was the case study conducting a qualitative research.Downloads
Referências
AMBONI, N. O caso Cecrisa S.A.: uma aprendizagem que deu certo. Florianópolis, 1997. Monografia (Tese apresentada para obtenção do título de Doutor em Engenharia da Produção,
Universidade Federal de Santa Catarina).
BARNES, L; HERSHON, S. A Transferência de poder em empresas familiares. Revista Exame. v. 8, n. 114, p. 35-42, 1976.
BARRY, B. The Development of Organization Structure in the Family Firm, Journal of
General Management, Vol. 3, 1975.
BERNHOEFT, R. Empresa familiar: sucessão profissionalizada ou sobrevivência comprometida. São Paulo: Ibecon, 1987.
CARLOCK, R. S; WARD, J. L. Strategic Planning for the family Business: Parallel Planning to
Unify the Family and Business. New York, NY; Palgrave Macmillan, 2001.
CHRISMAN, J. J. et al. Development of a strategic management theory of the family firm.
Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-6520.2005.00098.x/pdf.
Acesso em: 15/11/2015.
CHANDLER, A. D. Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise. Cambridge, Mass.: M.I.T. Press, 1962.
COLLI, J; HUSSEY, R. Pesquisa em Administração: um guia prático para alunos de graduação
e pós-graduação. Porto Alegre: Bookman, 2005.
CORAL, E. Modelo de planejamento estratégico para a sustentabilidade. Florianópolis,
Monografia Qualificação de Doutorado (Qualificação apresentada para ingresso no
curso de Doutorado em Engenharia da Produção, Universidade Federal de Santa Catarina).
DANCO, L. A; JONOVIC, D. J. Outside directors in the family owned business: why, when,
who and how. Cleveland: The Center for Family Business/ The University Press Inc., 1995.
DONNELEY, R. G. A empresa familiar. Harvard Business Review, 1964.
FLORIANI, O; RODRIGUES, L. C. Sucessão empresarial: processo sucessório em empresas
familiares. Anais do I EGEPE, p. 299-312, Londrina, out/2000.
GALLO, M. A. Disponível em: http://empresasfamiliares.jn.pt/2015/07/09/entrevista-commiguel-angel-gallo-especialista-em-empresas-familiares/. Acesso em: 27/11/15.
GERSICK, K. E. et al. De geração para geração: ciclo de vida da empresa familiar. São Paulo:
Negócio, 1997.
GIL, A. C. L. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Ed. Atlas, 2010.
GRZYBOVSKI, et al. Estilo feminino de gestão em empresas familiares gaúchas. Disponível
em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1415-65552002000200011&script=sci_arttext.
Acesso em: 22/11/2015.
KOELLE, C. E. Planejamento estratégico, gestão de competências e sucessão em empresas familiares. São Paulo: FGV-SP, 2004.
LANZANA, A; CONSTANZI, R. As empresas familiares brasileiras diante do atual panorama econômico mundial. In: MARTINS, J. (Coord.) Empresas familiares brasileiras: perfil e
perspectivas. São Paulo: Negócio Editora, 1999.
LEACH, P. La empresa familiar. Buenos Aires: Ediciones Granica, 1993.
LEONE, N. C. P. G. Sucessão na empresa familiar. São Paulo: Atlas, 2005.
LEMOS, M. F. M. O processo de sucessão em empresas familiares. Revista RAE Business, n.
, 2003.
LIMA et al. Aplicabilidade do “Modelo dos Três Círculos” em Empresas Familiares Brasileiras: um estudo de caso. Revista Eletrônica de Administração, v.11, n.5, 2005.
LODI, J. B. A empresa familiar. São Paulo: Pioneira, 1993.
MEDEIROS, C. A. F. Comprometimento Organizacional: Um estudo de suas relações com
características organizacionais e desempenho nas empresas hoteleiras. São Paulo, 2003.
MOTTA, P. R. Transformação organizacional: a teoria e a prática de inovar. Rio de Janeiro:
Qualitymark, 2000.
NAJJAR, E. Empresa Familiar: Construindo equipes Vencedoras na Família Empresária. São
Paulo: Integrate Editora, 2011.
OLIVEIRA, D. P. R. Empresa familiar: como fortalecer o empreendimento e otimizar o processo sucessório. São Paulo: Atlas, 1999.
PAIVA, K. C. M. et al. Produção científica brasileira sobre empresa familiar: um metaestudo de artigos publicados em anais de eventos da ANPAD no período de 1997-2007. RAM -
Revista de Administração Mackenzie, v. 9, n. 6, 2008.
PORTER, M. E. Estratégias Competitivas. 7. ed. Rio de Janeiro: Campus 1997.
RICCA, D. De empresa familiar à empresa profissional. Disponível em:
http://www.empresafamiliar.com.br/artigo1.asp. Acesso em 01/12/2015.
SEBRAE – Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Disponível em:
http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/Conheca-as-caracteristicas-denegocios-familiares. Acesso em 06/11/2015
TILLMANN, C; GRZYBOVSKI, D. Sucessão de dirigentes na empresa familiar: Estratégias
observadas na família empresária. Organizações & Sociedade, 2005.
TRIPP, D. Pesquisa ação: uma introdução metodológica. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.
WARD, J. L. The special role of strategic planning for family business. Family Business
Review, v. 1, n. 2, 1998.
WOOD JUNIOR, T. Mudança organizacional. São Paulo: Atlas, 2000
YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. 4. ed. Tradução Ana Thorell. São Paulo:
Bookman, 2010.