Innovation and competitiveness in companies: propositions for the construction of a measurement model
DOI:
https://doi.org/10.7213/rebrae.08.003.AO01Palavras-chave:
Innovation, Competitiveness, Innovation metrics.Resumo
The main objective of this paper is to present a framework with some proposals for the construction of a model for measuring the competitiveness in companies. It was conducted a theoretical review of the themes competitiveness and innovation, analyzed critically the theoretical perspectives that address the two issues concurrently and present key metrics used by the literature. The methodology appears as a theoretical essay, considering the organization as the unit of analysis. The model proposed takes into account the constructs of the micro environment, macro and government in relation competitiveness and innovation. Finally, it raised four propositions of relations of the constructs involving the measurement of competitiveness in business and interaction with innovation.Downloads
Referências
BARBOSA, F. V. Competitividade: conceitos gerais. In: RODRIGUES, S. B. (org.). Competitividade, alianças estratégicas e gerência internacional. São Paulo: Atlas, 1999.
BRITO, E. P. Z.; MORGANTI, F.; BRITO, L. A. L. Inovação e o Desempenho Empresarial: Lucro ou
Crescimento? Revista de Administração de Empresas, v. 08, n. 01, jan-jun, 2009.
BUCKLEY, P. J.; PASS, C. L.; PRESCOTT, K. Measures of International Competitiveness: a Critical
Survey. Jornal of Marketing Management, v.4, n. 2, p. 175-200, 1988.
CANTWELL, J. Innovation and competitiveness. In.: FAGERBERG, J.; MOWERY, D. C.; NELSON,
R. R. (org) The Oxford handbook of innovation. Oxford: Oxford University Press, 2004.
(cap. 20 – p. 543-567)
CARVALHO, L. C.; DI SERIO, L. C.; VASCONCELLOS, M. A. Competitividade das nações: análise
da métrica utilizada pelo World Economic Forum. RAE (Impresso), v. 52, p. 421-434, 2012.
CHRISTENSEN, C. M. The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to
Fail, Harvard Business School Press, Boston. 1997.
CHUDNOVSKY, D. La Competitividad Internacional: Principales Questiones Conceptuales y
Metodologicas; CEIPOS/Montevideo; mimeo. 1990.
COUTINHO, L.; FERRAZ, J. C. Estudo da competitividade da indústria brasileira. Campinas:
UNICAMP, p.10.1994.
DOSI G. Sources, procedures and Microeconomic Effects of Innovation. Journal of Economic
Literature, v. 26, n. 3 (Sep., 1988), 1120-1171. 1988.
DOSI, G.; PAVITT, K.; SOETE, L. The economics of technical change and international trade.
Brighton: Wheatsheaf, 1990.
FERRAZ, J.; KUPFER, D.; HAGUENAUER, L. Made in Brazil: desafios competitivos para a indústria. Campús, Rio de Janeiro. 1997.
FERRELL, O. C.; HERTLINE, M. D. Estratégia de Marketing. Tradução All Tasks e Marlene
Cohen. 4. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2009.
FREEMAN, C.; SOETE, L. Developing science, technology and innovation indicators: what we
can learn from the past. Research Policy, v. 38, p. 583-589, 2009.
GIANNETTI, F. M. Medidas da atividade Econômica. In: Manual de Economia – Professores
da USP – cap. 12 - 3ª ed – Saraiva 2006.
GRUPP, H.; MOGEE, M. H. Indicators for national science and technology policy: how robust
are composite indicators? Research Policy, v. 33, p. 1373-1384, 2004.
HADJIMANOLIS, A. A resource-based view of innovativeness in small firms. Technology
Analysis and Strategic Management. 2000.
HAGUENAUER, L. Competitividade: Conceitos e Medidas; TD IEI/UFRJ; n. 211; RJ. 1989.
HININGS, C.; GREENWOOD, R. The dynamics of strategic change. New York: Basil Blackwell,
KUPFER, D. Padrões de concorrência e competitividade. Texto para Discussão 265, IEI/UFRJ,
Anais... XX - Encontro Nacional da ANPEC, Campos de Jordão, SP, 1992.
NELSON, R. R.; WINTER, S. G. An evolutionary theory of economic change. Cambridge:
Harvard University Press, 437p. 1982.
OCDE - Organização Para Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Manual de Oslo: Diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação. 3. ed. Paris: OCDE 2005.
OCDE, Innovation in Firms: A Microeconomic Perspective, Éditions OCDE, Paris. 2009.
PAIVA, R. V. C. ; COSTA, D. ; BARBOSA, F. V. ; GONCALVES, R. G. Epistemologia dos modelos de
Competitividade: Uma Nova Proposta. Revista Pensar Gestão e Administração, v. 2, p. 1-24,
PAVITT, K. Uses and abuses of patents statistics In: van Raan, A.F.J. (Ed.), Handbook of Quantitative Studies of Science and Technology. Elsevier, Amsterdam, pp. 509–536, 1988.
PENROSE, E. (1959). Teoria do crescimento da firma. Campinas: Unicamp, 2006.
PETTIGREW, A.; WHIPP, R. Managing change for competitive success. Cambridge, Massachusetts: Blackwell Publishers, 1993.
PINTEC, Pesquisa Industrial de Inovação Tecnológica. 2011. Disponível em:
<http://www.pintec.ibge.gov.br/> Acesso em: 12 de agosto 2014.
PORTER, M. A vantagem competitiva das nações. Rio de Janeiro: Campus, 1993.
PORTER, M. Competição: Estratégias competitivas essenciais. Rio de Janeiro: Campus, 1999.
POSSAS, M. L. Competitividade: fatores sistêmicos e política industrial: implicações para o
Brasil. In: A.B. Castro, M.L. Possas e A. Proença (orgs.), Estratégias empresariais na indústria brasileira: discutindo mudanças, Rio de Janeiro, Forense Universitária. 1996.
RODRIGUES FILHO, L. N. Marketing Industrial. Pós-Graduação em Administração, USP,
ROSENBERG, N. The direction of technological change. Inducement mechanisms and focusing
devices. Economic Development and Cultural Change, v. 18, n.1, p. 1-24, October 1969.
SCHUMPETER, J. A. (1934). . ma investiga a o
sobre ucros capital cre dito uro e o ciclo econo mico. a o Paulo Nova Cultural 199 .
SOUZA, S. D. C. Uma abordagem evolucionária da dinâmica competitiva em arranjos produtivos locais. Tese de Doutorado (Ciências de Engenharia, ênfase em Engenharia de Produção),
UENF, Campos-RJ, 2003.
STONER, J. A. F.; FREEMAN, R. E. Administração. Rio de Janeiro: Prentice- Hall, p. 136-239,
TÁLAMO, J. R. A inovação tecnológica como ferramenta estratégica. Revista Pesquisa & Tecnologia FEI, n. 23, p. 26-33, 2002.
TEECE, D. J.; PISANO, G; SHUEN, A. Dynamic Capabilities and Strategic Management. Strategic
Management Journal, v. 18, n. 7, 1997.
TIDD, J; BESSANT, J.; PAVITT, K. Gestão da Inovação. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2008.
UTTERBACK , J. M. The Process of Technological Innovation Within the Firm. Academy of
Management Journal, v. XIV, p. 75-88. March 1971.