Analysis of the Competitiveness of the Brazilian Food Industry by Resource-Advantage Theory
DOI:
https://doi.org/10.7213/rebrae.v11i3.24209Palabras clave:
Financial performance. Topsis. R-A Theory.Resumen
The objective of this study was to analyze the competitiveness of companies of the Brazil's publicly traded food industry by the Resource-advantage Theory. Therefore, financial indicators of sixteen food companies, listed on the BM&Fbovespa, were assessed in the period from 2011 to 2016. The TOPSIS multi-criteria method was used to classify the companies according to their performance, based on the Resource-Advantage Theory, which establishes financial performance as superior, at parity and inferior. The results revealed that about 20% of the companies had superior financial performance. The company Ambev S/A presented the best financial performance in all years of the period in analysis. The company M. Dias Branco S/A presented a superior financial performance in most of the years of the study and Excelsior S/A had its performance divided into superior, for three years, and at parity, for the other three years. On the other hand, Biosev S/A and Minupar S/A had inferior financial performance in all years of the study, suggesting low competitiveness in the sector. Marfrig S/A had its performance at parity in only one year and inferior performance in the remainder of the study period.
Descargas
Citas
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DAS INDÚSTRIAS DE ALIMENTAÇÃO. Números da indústria alimentí-cia. Disponível em: < http://www.abia.org.br/vsn/anexos/ABIARelatorioAnual2015.pdf>. Acess: 24 nov. 2016.
BARNEY, J. B., HESTERLY, W. S. Administração estratégica e vantagem competitiva. Pearson Prentice Hall. 2010.
BENITEZ, J. M., MARTÍN, J. C., ROMÁN, C. Using fuzzy number for measuring quality of service in the hotel industry. Tourism Management, 28(2), 544-555. 2007.
BEZERRA, F. A., CORRAR, L. J. Utilização da análise fatorial na identificação dos principais indica-dores para a avaliação do desempenho financeiro: uma aplicação nas empresas de Seguro. Revista de Contabilidade e Finanças, 17(42), 50-62. 2006.
BREALEY, R. A., MYERS, S. C. Principles of corporate finance. (7a ed). Boston: McGraw-Hill. 2003.
BULGURCU, B. K. Application of TOPSIS technique for financial performance evaluation of technol-ogy firms in Istanbul stock exchange market. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 62, 1033-1040. 2012.
CERVO, A. L., BERVIAN, P. A. Metodologia científica. (5a ed). São Paulo: Prentice Hall. 2002.
CRESWELL, J. W. Research design: qualitative & quantitative approaches. Thousand Oaks: Sage Publications, 248. 2003.
DA CUNHA, D. A., DIAS, R. S., GOMES, A. Uma análise sistêmica da indústria alimentícia brasileira. In 44th Congress, July 23-27, 2006, Fortaleza, Ceará, Brazil (No. 147391). Sociedade Brasileira De Economia, Administração e Sociologia Rural (SOBER). 2006.
DAMODARAN, A. Return on Capital (ROC), Return on Invested Capital (ROIC) and Return on Equi-ty (ROE): Measurement and Implications. 1997. Disponível em: SSRN: <http://ssrn.com/abstract=1105499> or <http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1105499.http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1105499>. Acesso em: 20 out. 2014.
DEHNING, B., STRATOPOULOS, T. DuPont analysis of an IT-enabled competitive advantage. Inter-national Journal of Accounting Information Systems, 3(3), 165-176. 2002.
DEITZ, G. D. A resource-advantage model of firm value creation: taxonomy of strategic ap-proaches within the prepackaged software industry, 1998-2004. Doctorate dissertation of Philoso-phy, Department of Marketing in the Graduate School of the University of Alabama, Alabama. 2005.
FOOD AND AGRICULTURE ORGANIZATION OF THE UNITED NATIONS. (2009). Órgão das Nações Unidas para a Agricultura e a Alimentação. Disponível em: <https://www.fao.org.br/quemSomos.asp>. Acesso em: 9 abr. 2014.
FREZATTI, F. Valor da empresa: avaliação de ativos pela abordagem do resultado econômico resi-dual. Caderno de Estudos, (19), 01-16. 1998.
GITMAN, L. J. Princípios de administração financeira (7a ed.). (Salim J. J., & Douat J. C., Trad.). São Paulo: Harbra. 1997.
HALL, R. J. Análise econômica da competitividade das empresas do agronegócio dos principais países produtores agrícolas por meio da Resource-Advantage Theory. Tese de doutorado em Ciências Contábeis, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau. 2015.
HALL, R. J., BRITO, R. C., VIANA J. J. S., HEIN, N., NOVAES , A. L. Competitividade das indústrias de alimentos listadas na BM&FBovespa: uma análise econômico-financeira no período 2009 a 2012. In: Congresso Brasileiro De Engenharia De Produção, 5., 2014, Ponta Grossa. Anais... Ponta Grossa, PR: Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 2014.
HALL, R. J., HEIN, N. Análise da competitividade dos setores agroindustriais das empresas dos principais países produtores agrícolas por meio da resource-advantage theory. In: Seminários Em Administração-Semead, 19., 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Faculdade de Economia, Adminis-tração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. 2016.
HUNT, S. D. A General Theory of Competition: Resources, Competences, Productivity, Economic Growth. Thousand Oaks, London and New Delhi: Sage Publications. 2000.
HUNT, S. D. A general theory of competition: Issues, answers and an invitation. European Journal of Marketing, 35(5/6), 524-548. 2001.
HUNT, S. D. The evolution of resource-advantage theory: Six events, six realizations, six contribu-tions. Journal of Historical Research in Marketing, 4(1), 7-29. 2012.
HUNT, S. D., DEROZIER, C. The normative imperatives of business and marketing strategy: ground-ing strategy in resource-advantage theory. Journal of Business & Industrial Marketing, 19(1), 5-22. 2004.
HUNT, S. D., MORGAN, R. M. The comparative Advantage Theory of Competition. Journal of Mar-keting, 59(2), 1-15. 1995.
HUNT, S. D., MORGAN, R. M. Resource-Advantage Theory: A snake swallowing its tail or general theory of competition?. Journal of Marketing, 61(4), 74-82. 1997.
HUNT, S. D., MORGAN, R. M. The Resource-Advantage Theory of Competition: Dynamics, Path Dependencies, and Evolutionary Dimensions. The Journal of Marketing, 60(4), 107-114. 1996.
HUNTON, J. E., LIPPINCOTT, B., RECK J. L. Enterprise resource planning systems: Comparing firm performance of adopters and nonadopters. International Journal of Accounting Information Systems, 4(3), 165-184. 2003.
IUDÍCIBUS, S. D. Contabilidade Gerencial. (6a ed.). São Paulo: Editora Atlas. 2009.
JENSEN, M. C., MECKLING, W. H. Teoria da firma: comportamento dos administradores, custos de agência e estrutura de propriedade. Revista de Administração de Empresas, 48(2), 87-125. 2008.
LEBAS, M. J. Performance measurement and performance management. International Journal of Production Economics, 41(1), 23-35. 1995.
LUZ, R. T. Mensurando o capital intelectual na Sicredi Pioneira RS. Monografia de graduação em Administração de Empresas, Centro Universitário Feevale, Novo Hamburgo. 2009.
MACHADO, F. M. S. Estratégias de concorrência da indústria alimentícia e seus desdobramen-tos na dimensão nutricional. Tese de doutorado em Nutrição, Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, São Paulo. 2003.
MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: Uma orientação aplicada. (3a ed.). Porto Alegre: Edito-ra Bookman. 2004.
MARTINS, G. D. A., THEÓPHILO, C. R. Metodologia da Investigação Científica para Ciências Sociais Aplicadas. São Paulo: Editora Atlas. 2010.
MILONE, M. C. D. M. Cálculo do valor de ativos intangíveis: uma metodologia alternativa para a mensuração do valor de marcas. Tese de doutorado em Administração, Departamento de Adminis-tração da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo, São Paulo. 2004.
NEELY, A., GREGORY, M., PLATTS, K. Performance measurement system design: A literature review and research agenda. International Journal of Operations & Production Management, 25(12), 1228-1263. 2005.
NETO, A. A. Finanças corporativas e valor (5a ed). São Paulo: Atlas. 2010.
PADOVEZE, C. L. Contabilidade Gerencial. (6a ed.). São Paulo: Editora Atlas. 2009.
PEREZ, M. M., FAMÁ, R. Ativos intangíveis e o desempenho empresarial. Revista Contabilidade & Finanças, 17(40), 7-24. 2006.
PINHEIRO, J. L. Mercado de Capitais: Fundamentos e técnicas. (7a ed.). São Paulo: Atlas. 2014.
REILLY, F. K., NORTON, E. A. Investimentos. São Paulo: Cengage Learning. 2008.
ROSS, S. A., WESTERFIELD, R. W., JAFFE, J. F. Finanças corporativas. São Paulo: Editora Atlas. 1995.
ROSSI, R. M., MAFUD, M. D. Resource-Advantage Theory: O estado da arte. Revista Pensamento contemporâneo em Administração. Rio de Janeiro, 8(2), 35-54. 2014.
VILANOVA, M. R. N., MAGALHÃES FILHO, P., BALESTIERI, J. A. P. Performance measurement and indicators for water supply management: Review and international cases. Renewable and Sus-tainable Energy Reviews, 43, 1-12. 2015.
WESTON, J. F., BRIGHAM, E. F. Fundamentos da administração financeira. São Paulo: Makron Books. 2000.
WU, H. Y., TZENG, G. H., CHEN, Y. H. A fuzzy MCDM approach for evaluating banking performance based on balanced scorecard. Expert Systems With Applications, 36(6), 10135-10147. 2009.
YOUNG, D., O’BYRNE, S. F. EVA and value-based management: a practical guide to implementa-tion. McGraw-Hill Professional Publishing. 2003.