The contribution of corporate policies to the creation of competitive advantage: the case of the Unimed de Paranavaí corporate organization
DOI:
https://doi.org/10.7213/rebrae.09.003.AO05Keywords:
Strategies, Organizational policies, Sustainable Competitive Advantage.Abstract
In the competitive global context, organizations in a sector are seeking to develop different strategies to stand out from their competitors. Thus, they seek organizational policies as plans of action to achieve a sustainable competitive advantage. Therefore, the main objective of the present study is to analyze corporate policies and their contribution to the creation of sustainable competitive advantage in a cooperative organization. The object of study is Unimed de Paranavaí, in Paraná State. The research is predominantly descriptive and qualitative. The data were collected through semi-structured interviews and non-participant observation, with a sample of employees of the Administrative area and Personnel Department of the organization in question. According to thedata analysis, the results show the importance of corporate policies in organizations, as Unimed has established flexible, comprehensive, coordinated and ethical policies. All the stakeholders are involved in the decision-making process, which is very important and helps the organization to generate a form of competitive advantage.
Downloads
References
AMARAL, S.; FRANCO, J. Estratégias de gestão empresarial. Revista Pretexto. 6(1), 59-74, 2005.
BARBIERI, J. C.; CAJAZEIRA, J. E. R. Responsabilidade social empresarial e empresa sustentável: da teoria à prática. (2 ed). São Paulo: Saraiva, 2012.
BARNEY, J. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management March, 17(1), 99-120, 1991.
BARNEY, J. B.; HESTERLY, W. S. Administração estratégica e vantagem competitiva: conceitos e casos. (3 ed). São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.
BETHLEM, A. S. Estratégia empresarial: conceitos, processo e administração estratégica. São Paulo: Atlas, 1998.
BORGES, R.; ROMANO, C. A. Estratégias em organizações cooperativas: um estudo de caso em uma cooperativa paranaense. “In”: XXIX Encontro Nacional de Engenharia de Produção; 6, 7, 8 e 9 de outubro. Salvador, BA, 2009.
BULGACOV, S. et al. Administração Estratégica: Teoria e Prática. São Paulo: Atlas, 2007.
COLLA, J. E.; YAMAMOTO, B. T.; REIS, J. A. F. D. Knowledge management and competitive advantage: the case of Sicoob, north-west Paraná. Revista Brasileira de Estratégia, 8(3), 323-
, 2015.
DUARTE, C. A. S.; LOPES, J. C. J.; SANTOS, L. M. R. D. Cooperativas: um Levantamento Bibliomé-
trico da Produção Científica do EnANPAD Entre 2010-2014. Desafio Online, 1(1), 117-134,
FLEURY, A. C. C.; FLEURY, M. T. L. Estratégias competitivas e competências essenciais: perspectivas para a internacionalização da indústria no Brasil. Revista Gestão & Produção –
G&P, 10(2), 129-144, 2003.
FURLAN, M. Planejamento estratégico como ferramenta de gestão nas cooperativas agroindustriais do Paraná. Revista Capital Científico - Eletrônica, 12(4), 113-123, 2014.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIUZI, L. D. A relação entre as políticas organizacionais e o processo de desenvolvimento de
executivos. Dissertação de Mestrado em Administração. São Paulo: Faculdade de Economia e
Administração da Universidade de São Paulo. 1987.
HITT, M. A.; IRELAND, R. D.; HOSKISSON, R. E. Administração estratégica: competitividade e
globalização. São Paulo: Cengage Learning, 2011.
KELM, M. S.; SAUSEN, J. O.; KELM, M. L. Posicionamento Estratégico na Cadeia Produtiva do
Leite: Análise das Estratégias Competitivas de uma Cooperativa de Produtores de Leite. Organizações Rurais & Agroindustriais, 17(3), 369-382, 2015.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos metodologia científica. 5 ed. São Paulo:
Atlas, 2003.
LOPES, A. C. V.; KNIESS, C. T.; RAMOS, H. R. Fatores que Influenciam a Adoção do Balanced
Scorecard (BSC) em uma Cooperativa Agroindustrial: Um Estudo com Base na Teoria de Difusão de Inovação. Revista Ibero-Americana de Estratégia, 14(3), 131-144, 2015.
MAY, T. Pesquisa social: questões, métodos e processos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B; LAMPEL, J. Safári de Estratégia: um roteiro pela selva do
planejamento estratégico. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
MINTZBERG, H. et al. O processo da estratégia: conceitos, contextos e casos selecionados. 4
ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.
OLIVEIRA, D. P. R. Administração estratégica na prática: a competitividade para administrar o future das empresas. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2011.
OLIVEIRA, D. P. R. Planejamento estratégico: conceitos, metodologia e práticas. 23 ed. São
Paulo: Atlas, 2007.
PICCININI, V. C. et al. Cooperativas de trabalho: forma de autogestão, flexibilização precarizada? In: XXIII Encontro Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação em Administra-
ção, Atibaia, SP, 2003.
PINHO, D. B. Economia e cooperativismo. São Paulo: Saraiva, 1977.
Portal Unimed e Paranavaí. Disponível em:
http://www.unimed.coop.br/pct/index.jsp?cd_canal=51411&cd_secao=51397>; acesso em: 8
de novembro de 2015.
PORTER, M. E. Estratégia competitiva: técnicas para análise de indústria e da concorrência. 2
ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
REIS, J. A. F. A Influência dos Fatores de Natureza Política no Processo Estratégico: estudo
comparado de Organizações Acadêmicas. Tese Doutorado. Pontifícia Universidade Católica
do Paraná, 2014.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3 ed. São Paulo: Atlas, 1999.
ROCHA, E. E. R. B. O cooperativismo agrícola em transição: dilemas e perspectivas. 1999. Tese
de Doutorado. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, 1999.
UMEDA, G. M.; TRINDADE, C. C. Possíveis definições para as políticas empresariais: um estudo bibliográfico. Trabalho científico política dos negócios e economia de empresas, “In”: VII Semead. São Paulo, SP, 2004.
VESCO, D. G. D. et al. Cadeia de valores na gestão de custos: uma análise estratégica em cooperativas agropecuárias paranaenses. Revista Ibero-Americana de Estratégia, 13(2), 83-98, 2014.
WHITTINGTON, R. O que é estratégia. São Paulo: Thomson Learning, 2002.
QUINN, J. B. Estratégias para Mudança. In Mintzberg, H. et al. O processo da estratégica: conceitos, contextos e casos selecionados. 4 ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.