The experience of Sadia S.A in the Internacional Market: an analysis in the light of the main Business Internationalization theories
DOI:
https://doi.org/10.7213/rebrae.08.002.AO05Keywords:
Internacionalization, Strategy, Meat Sector Companies.Abstract
The internationalization may represent a possibility of insertion in the global context, a survival strategy and a learning process. The meat sector companies are internationalizing and seeking to overcome the phytosanitary and commercials barriers to, thus, pass to enjoy the facilities and market potentialities. Thereby, the present research aimed to analyze the internationalization process of Brazilian meat sector companies, specifically the experience of Sadia S.A., comparing with the economic theory of the Eclectic Paradigm (Dunning, 1988) and the theory behavioral of the Uppsala School (Johanson and Vahlne, 1977). Has been realized a literature search, of qualitative and exploratory nature. Specifically aimed to: (i) identify the input modes of Sadia S.A. abroad; (ii) verify the main reasons for internationalization in certain countries; and, (iii) verify the adherence of the company's internationalization process to the theories of internationalization. Analyzing the acting of Sadia S.A. on the world market, it is noted that it's based on a gradual process that envisions the reach and exploration of market shares that contribute to its growth, that under the influence and with similarities to the model of the Uppsala School and the precepts of the economic theory of Eclectic Paradigm.Downloads
References
AGROCARNE. Carnes, 2011. Disponível em
<http://www.agrocarnes.com.br/carnes.htm#frango>. Acesso em: 18 de maio de 2011.
ALEM, A. C.; CAVALCANTI, C. E. O BNDES e o apoio à internacionalização das empresas brasileiras: algumas reflexões. Revista do BNDES, Rio de Janeiro, v. 12, n. 24, p. 43-76, dez. 2005.
ALLIANCE – Nutrition for tomorrow, 2010. Disponível em:
<http://www.nftalliance.com.br/consumo-de-produtos-de-origem-animal-e-producao-deanimais/>. Acesso em: 27 de junho de 2011.
ARANTES, B. R.; MOTTIN, A.; GOMES, J. S. O Impacto da internacionalização sobre os sistemas
de controle gerencial de empresas brasileiras: o caso da Método Engenharia e da Totvs S/A.
Revista Contabilidade Vista & Revista, Belo Horizonte, v. 21, n. 4, p. 63-87, out./dez. 2010.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DOS PRODUTORES E EXPORTADORES DE FRANGOS - ABEF. Relatório Anual – 2008, 2008. Disponível em
<http://www.abef.com.br/ubabef/publicacoes_relatoriosanuaisabef.php>. Acesso em: 12 de
maio de 2011.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DOS PRODUTORES E EXPORTADORES DE FRANGOS - ABEF. Relatório Anual - 2009/2010, 2010. Disponível em<http://www.abef.com.br/ubabef/publicacoes_relatoriosanuaisabef.php>. Acesso em: 12 de
maio de 2011.
ATSUMI, S. Y. K.; Estratégias de internacionalização de empresas brasileiras: o processo de
investimento externo direto. Dissertação (Mestrado em Administração e Desenvolvimento Empresarial), Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2006.
AVISITE - O Portal da Agricultura na Internet. Notícias - Mercado Externo, 2010. Disponível
em: <http://www.avisite.com.br/noticias/default.asp?codnoticia=11386>. Acesso em: 27 de
junho de 2011.
BRASIL. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento - Internacional, 2010. Disponível em: . Acesso em: 24 de maio de 2011.
BRASIL FOODS – BRF. A empresa. 2011. Disponível em:
<http://www.brasilfoods.com/paginas.cfm?area=0&sub=1>. Acesso em: 17 de junho de 2011.
BRASIL FOODS. Revista BRF Brasil Foods - A nova geração de multinacionais. Mar-
ço/Abril, nº 86, 2011. Disponível em: <http://www.brasilfoods.com/revista.cfm?area=0>.
Acesso em: 27 de junho de 2011.
CAMPOS, T. M.; LIMA, E. O.; JÚNIOR, V. U.; ALVES, D. V. Internacionalização de micro e pequenas empresas: um estudo de caso sobre a atuação do Sebrae. Revista da Micro e Pequena
Empresa, Campo Limpo Paulista, v. 5, n. 1, p. 36-50, jan-abr, 2011.
CASTRO, A. E. M. P.; SOUZA, C.; PISCOPO, M. R.; JOÃO, B. N. Explorando a internacionalização
das empresas brasileiras e sua relação com a inovação tecnológica. Revista de Administra-
ção UFSM, volume I, n. 1, p. 37-56, jan./abr., Santa Maria, 2008.
CERCEAU, J.; LARA, J. E. Estratégias de internacionalização de empresas: uma abordagem
teórica. In: XXIII Encontro da ANPAD – EnANPAD, 1999.
COSTA, A. D.; SILVA, I. M.. A Sadia e a internacionalização do agronegócio paranaense. In: V
ECOPAR – Encontro de Economia Paranaense. Curitiba: UFPR, 4 e 5 de outubro de 2007.
CYRINO, A. B.; OLIVEIRA JUNIOR, M. M. Influência da acumulação de conhecimento nas estratégias de entrada em mercados internacionais: um estudo nas maiores empresas brasileiras.
In: XXVI Encontro da ANPAD - EnANPAD, 2002.
DUNNING, J. H. The ecletic paradigm of international production: a restatement and some
possible extensions. Journal of International Business Studies, Vol. 19, n. 1, p. 1-31, 1988.
ESPINDOLA, C. J. As agroindústrias no Brasil: o caso Sadia. Chapecó: Grifos, 1999.
FILHO, G. G. F.; TEIXEIRA, L. A. A.; TASSO, J.; SILVA, M. NETO, M. T. R. A internacionalização nas
pequenas e médias empresas brasileiras: a influência da distância psíquica. Revista da Micro
e Pequena Empresa, Campo Limpo Paulista, v. 5, n. 1, p. 3 – 19, jan.-abr., 2011.
FLECK, D. L.; LUDKEVITCH, I. F. Sadia e Perdigão: semelhantes trajetórias, diferentes destinos.
In: III Encontro de Estudos em Estratégia – 3Es. São Paulo - SP, maio de 2007.
FLORIANI, D. O grau de internacionalização, as competências e o desempenho da PME brasileira. Tese (Doutorado em Administração), Universidade de São Paulo – USP, São Paulo,
GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas – RAE. São Paulo, v.35, n.3, p. 20-29, Mai -Jun, 1995.
HEMAIS, C; HILAL, A. Teorias, paradigma e tendências em negócios internacionais: de Hymer
ao empreendedorismo. In: HEMAIS, C. A. (Org.). O desafio dos mercados externos: teoria e
prática na internacionalização da firma. Rio de Janeiro: Mauad, v. 1, p. 40-80, 2004.
HYMER, S. The international operations of national firms: a study of direct foreign
investment. Cambridge: The MIT Press, 1976.
JOHANSON, J.; VAHLNE, J. E. The internationalization process of the firm: a model of
knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of
International Business Studies, Vol. 8, n.1, pp 23-32, 1977.
JOHANSON, J.; VAHLNE, J. The mechanisms of internationalization. International Marketing
Review, v. 7, n. 4, p. 11-24, 1990.
JOHANSON, J.; VAHLNE, J. E. The Uppsala internationalization process model revisited – From
liability of foreignness to liability of outsidership. Journal of International Business Studies,
v. 40, n. 9, p. 1411–1431, 2009.
JONES, M. V.; COVIELLO, N. E. Internationalization: conceptualizing an entrepreneurial process
of behavior in time. Journal of International Business Studies, v.36, n.3, p.284-303, Feb.
KEUPP, M. M.; GASSMANN, O. The past and the future of international entrepreneurship: a
review and suggestions for developing the field. Journal of Management, 2009; 35; 600
originally published online Mar 24, 2009.
KOTLER, P. Administração de marketing. São Paulo: Prentice Hall, 2000.
LAPLANE, M.; COUTINHO, L.; HIRATUKA, C. Internacionalização e desenvolvimento da
indústria no Brasil. São Paulo: UNESP; Campinas, SP: Instituto de Economia da UNICAMP,
MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre. 3ª Ed.
Editora Bookman, 2001.
MINERVINI, N.. Exportar: competitividade e internacionalização. São Paulo: Makron Books,
NEUMANN, R. W.; HEMAIS, C. A. Produção internacional e comportamento organizacional no
processo de internacionalização: podem as teorias explicar o comércio internacional? In:
HEMAIS, Carlos A. O desafio dos mercados externos: teoria e prática na internacionalização
da firma. Rio de Janeiro: Mauad, 2005.
ORSI, A. Gestão internacional de pessoas: políticas de recompensas para executivos expatriados por empresas brasileiras. Tese (Doutorado em Administração), Universidade de São
Paulo – USP, São Paulo, 2010.
PEDROZO, E. A.; BEGNIS, H. S. M.; ESTIVALETE, V. F. B. Análise do Ambiente Competitivo como
Determinante das Escolhas Estratégicas no Agronegócio: um estudo de caso em uma unidade
de produção avícola. ConTexto, Porto Alegre, v. 5, n. 8, 2005.
PICCININI, V. C.; LAHORGUE, M. A.; RÜBENICH, N. V. A internacionalização das empresas gaú-
chas na argentina: o caso do setor metal-mecânico. In: 3º Congresso do Instituto FrancoBrasileiro de Administração de Empresas – IFBAE. Grenoble, 2005.
PIGATTO, G.; SANTINI, G. A. Internacionalização das Empresas Brasileiras Frigoríficas. In: 47º
Congresso SOBER – Sociedade Brasileira de Economia, Administração e Sociologia Rural. Porto Alegre, 2009.
PORTER, M. E. Estratégia competitiva: técnicas para análise de indústrias e da concorrência.
ª ed. Rio de Janeiro: Campus, 1986.
POZZOBON, D. M. Explorando soluções internacionais: o caso dos frigoríficos brasileiros. In:
XXXII Encontro da ANPAD - EnANPAD, Rio de Janeiro – RJ, 2008.
ROCHA, A; ALMEIDA, V. Estratégias de entrada e de operações em mercados internacionais.
In: TANURE, B.; DUARTE, R. G. (Org.). Gestão internacional. São Paulo: Saraiva, p. 7-40, 2006.
SÃO PAULO. São Paulo em números, 2010. Disponível em:
<http://www.cidadedesaopaulo.com/sp/br/sao-paulo-em-numeros>. Acesso em: 27 de
junho de 2011.
SILVA, E. R.; RUEDIGER, M. A.; RICCIO, V. A internacionalização do agronegócio brasileiro:
gradualismo, aprendizagem e redução dos custos de transação. In: XXI Encontro da AnPAD –
EnANPAD, 2007.
STAL, E.; SEREIA, V. J.; SILVA, R. C. Estratégias de internacionalização do setor agroindustrial
brasileiro de carnes: exportação ou investimento direto no exterior? In: XIII Seminários em
Administração – SEMEAD, 2010.
WILKINSON, J. Estudo da competitividade da indústria brasileira: competitividade na indústria de abate e preparação de carnes. Campinas, 1993.
YIP, G. S. Global strategic...in a world of nations? Sloan Management Review, Fall 1989.