The construction of inter/multicultural pedagogical practices in the elementary teaching and the teaching knowledge

Autores

  • Emília Freitas de Lima PhD in Education, professor at Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP - Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.7213/rde.v14i42.6620

Resumo

This article discusses the construction of inter/multicultural pedagogical practices in the elementary teaching, as opposed to the conception of the teaching knowledge. For that, it analyzes the results of two researches, from doctorate theses, both of which deal with
pedagogical practices by teachers that were willing to work in the inter/multicultural perspective. It proposes the idea that in order to develop the inter/multicultural school content it is not enough that the teacher construct and trigger the knowledge, in the rational perspective, but that such knowledge be conjugated with beliefs and values coherent with this kind of acting, which require a more honest self-perception by the teachers. It defends the idea that the discussion of teaching knowledge is very much connected to the ethical dimension — the ethics of human, of being-more — towards the universalization of minimum ethical aiming at the preservation of human dignity. Finally, it shows considerations regarding the consequences of such ideas to teachers’ formation as well as to their teachers’ formation.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ANDRADE, M. Ética mínima e educação plural: em busca de fundamentos ético-filosóficos para uma educação intercultural. In: CANDAU, V. M. (Org.). Educação intercultural e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006.

BARREIROS, C. H. Dialogando com Peter McLaren: em busca de uma prática pedagógica multicultural e crítica. In: CANDAU, V. M. (Org.). Cultura(s) e educação: entre o crítico e o pós-crítico. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

BARTOLOMÉ, M. et al. La investigación cualitativa em educación intercultural: de la comprensión a la transformación. In: CANDAU, V. M. (Org.). Sociedade, educação e cultura(s): questões e propostas. Petrópolis: Vozes, 2002.

CANDAU, V. M. Entrevista. Revista Nuevamerica/Novamerica, n. 91, p. 1-4, set. 2001.

CANDAU, V. M. Nas teias da globalização: cultura e educação. In: CANDAU, V. M. (Org.). Sociedade, educação e cultura(s): questões e propostas. Petrópolis: Vozes, 2002.

CANDAU, V. M.; SACAVINO, S. (Coord.). Multiculturalismo e educação: ciclo de oficinas pedagógicas para professores. Rio de Janeiro: Novamerica, 2004.

CONNELLY, M.; CLANDININ, J. Theory and practice. In: CONNELLY, M.; CLANDININ, J. Teachers as curriculum planners. New York: Teachers College Press, 1988.

CORSI, A. Currículo em ação nos anos iniciais do ensino fundamental e a atenção à multiculturalidade. 2007. Tese (Doutorado em Educação) — Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.

GANDIN, L. A.; DINIZ-PEREIRA, J. E.; HYPOLITO, A. M. Para além de uma educação multicultural: teoria racial crítica, pedagogia culturalmente relevante e formação docente (entrevista com a Professora Gloria Ladson-Billings). Educação e Sociedade, v. 23, n. 79, ago. 2002.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.

LIMA, E. F. de. Apontamentos sobre ensino e formação de professores intermulticulturais. Série-Estudos, n. 27, p. 65-81, jan./jun. 2009.

LIMA, E. F. de. Multiculturalismo, ensino e formação de professores. In: SILVA, A. M. M. et al. (Org.). Educação formal e não formal, processos formativos, saberes pedagógicos: desafios para a inclusão social. Recife: Endipe, 2006.

MCLAREN, P. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 2000.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

PALOMINO, T. J. A aprendizagem da docência de uma professora iniciante: um olhar com foco na intermulticulturalidade. 2009. Tese (Doutorado em Educação) — Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-21, Feb. 1987.

TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, n. 4, p. 215-233, 1991.

Downloads

Publicado

2014-07-12

Como Citar

Freitas de Lima, E. (2014). The construction of inter/multicultural pedagogical practices in the elementary teaching and the teaching knowledge. Revista Diálogo Educacional, 14(42), 395–414. https://doi.org/10.7213/rde.v14i42.6620