The influence of sustainability beliefs in sustainable consumption behavior: a study with students from Brazil and Paraguay

Authors

  • Jair Jeremias Junior

DOI:

https://doi.org/10.7213/rebrae.10.002.AO08

Keywords:

Sustainability, Beliefs, Sustainable Consumption.

Abstract

One of the main challenges to achieving the much desired sustainable development is to identify the paths so as to realize the transition from speech to sustainable practice. One of the first aspects necessary for this transition is the change in the forms of production and consumption. This article aims to analyze the beliefs of individuals about the sustainability issue are related to the behavior of sustainable consumption. When investigating this relationship opens the opportunity to shed light on the factors that may influence consumption in order to make it sustainable. Therefore, validated instruments were used in the research from previous study of the constructs beliefs  in  sustainability  and  sustainable  consumption behavior in a sample of brazilian and paraguayan students. Data analysis occurred through structural equation modeling. The results showed that, for the brazilian sample, the beliefs of individuals concerning the sustainability influence their willingness to sustainable consumption, however, this relationship was not true for the sample of paraguayan students. And cultural factors related to the understanding of stage about the sustainability for both countries are possible explanations for the results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jair Jeremias Junior

Master in Business Administration - Pontifical Catholic University of Paraná (PUCPR), Substitute Professor at State University of Western Paraná (UNIOESTE), Foz do Iguaçu, PR, Brazil. E-mail: [email protected]

References

ALMEIDA, F. Os desafios da sustentabilidade: uma ruptura urgente. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007. 304p.

ARAGONÉS, J. I., & AMÉRIGO, M. (1991). Un estudio empírico sobre las actitudes ambientales. Revista de Psicologia Social , 6, pp. 223-240.

BANDEIRA, G. M. Por que ensino como ensino? A manifestação e atribuição de ori-gem de teorias informais no ensinar de professores de LE (Inglês). Dissertação (Mes-trado em Linguística Aplicada), Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasí-lia, 2003.

BARCELOS, A. M. F. Metodologia de pesquisa das crenças sobre aprendizagem de línguas: estado da arte. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v.1, n.1, p. 71-92, 2001.

BARCELOS, A. M. F. Crenças sobre aprendizagem de línguas, linguística aplicada e ensino de línguas. Linguagem & Ensino, v.7, n.1, p.123-156, 2004a.

BARCELOS, A. M. F. Cognição de professores e alunos: Tendências recentes na pes-quisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: VIEIRA-ABRAHÃO, M.H. (Org.) Crenças e Ensino de Línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas, SP: Pontes, p. 15-42, 2006.

BARCELOS, A. M. F.; KALAJA, P. Conclusion: Exploring possibilities for future re-search on beliefs about SLA. In: KALAJA; P; BARCELOS, A. M. F . (Ed.). Beliefs about SLA: New Research Approaches. Dordrecht: Kluwer, 2003. p. 231-238.

BAUMAN, Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003. Vida líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BEDANTE, G. N. A influência da consciência ambiental e das atitudes em relação ao consumo sustentável na intenção de compra de produtos ecologicamente embalados. Dissertação de mestrado em Administração. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Administração, Rio Grande do Sul, 2004.

BELZ, F.; PEATTIE, K. Sustainability marketing: a global perspective. United King-dom: John Wiley & Sons, Ltd., 2010.

BRUNTLAND, G. H. Report of the World Commission on Environment and Devel-opment: Our Common Future. Oslo: World Commission on Environment and Deve-lopment, 1987.

CAPRA, F. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. São Paulo: Cul-trix, 2005. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2006.

CARRUS, G., PASSAFARO, P., & BONNES, M. (2008). Emotions, habits and rational choices in ecological behaviours: The case of recycling and use of public transporta-tion. Journal of Environmental Psychology , 28, pp. 51–62.

CATAPAN, A. Influência das crenças e do comportamento de consumo na inten-ção de compra de produtos sustentavelmente embalados: um estudo cross-culture. Tese (Doutorado em Administração), Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR, PR, 2014.

DEWEY, J. How we think. Lexington, MA: D. C. Heath, 1933.

DORON, R.; PAROT, F. (Org.). Dicionário de Psicologia. Paris: Presses Universitaries de France, 1998.

FERREIRA, A. B. H. Novo Dicionário da Língua Portuguesa. 2. ed. Editora Nova Fronteira, 1986.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de Marketing: Uma Orientação Aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2004.

MALONEY, M. P.; WARD, M. P.; BRAUCHT, G. N. Psychology in action: a revised scale for the measurement of ecological attitudes and knowledge. American Psychologist, Washington, DC, v.30, n.7, p.787-790, July 1975.

MASTRELLA, M. R. A relação entre crenças dos aprendizes e ansiedade em sala de aula de língua inglesa: um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Letras), UFG, Goiânia, 2002.

MAWHINNEY, M. Sustainable development: understanding the green debate. Ox-ford: Blackwell Science, 2002.

MILLAR, C; HIND, P; MAGALA, S. (2012). Sustainability and the need for change: organizational change and transformational vision. Journal of Organizational Change Management, v.25, n.4, p.489-500.

NETEMEYER, R. G.; BEARDEN, W. O.; SHARMA, S. Scaling procedures. Thousand Oaks: Sage Publications Inc., 2003.

NONAKA, I; TAKEUCHI, H. (1997). Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus

PAJARES, F. M. Teachers’ beliefs and educational re-search: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, v.62, n. 3, p. 307-332, 1992.

PEIRCE, C. S. The fixation of belief. In P. P. Weiner. (org.) Charles S. Peirce: Selected writings. New York: Dover, p. 91-112, 1958.

PERINA, A. A. As crenças dos professores em relação ao computador: coletando subsídios. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem), PUC-SP, São Paulo, 2003.

PORTILHO, F. Sustentabilidade ambiental, consumo e cidadania. São Paulo: Cor-tez, 2005.

RIBEIRO, J. A.; VEIGA, R. T. Proposição de Uma Escala de Consumo Sustentável. Re-vista de Administração, São Paulo, v.46, n.1, p.45-60, jan./fev./mar. 2011.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Editora Atlas, 1999.

ROKEACH, M. Beliefs, attitudes, and values: A theory of organization and change. San Francisco: Jossey-Bass, 1968.

SCHLEGELMILCH, B. B., BOHLEN, G. M.; DIAMONTOPOULOS. A. The Link Between Green Purchasing Decisions and Measures of Environmental Consciousness. Euro-pean Journal of Marketing, v.30, n.5, 1996.

SCHÖN, D. A. The Reflective Practitioner. Nova York: Basic Books, 1983.

SLATER. D. Cultura do consumo e modernidade. São Paulo: Nobel, 2002.

SOLOMON, M. R. O comportamento do consumidor: comprando, possuindo e sen-do. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2002.

STRAUGHAN, R. D.; ROBERTS, J. A. A environmental segmentation alternatives: a look at green consumer behavior in the new millennium. Journal of Consumer Marketing. v. 16, p. 558-575, 1999.

STEINGBURG, C. (1992). Taking care of change. Training and Development Journal. v. 43, n.8, pp. 26-32.

TAMAYO, A.; BORGES, L.O. Valores del trabajo y valores de las organizaciones. In: ROS, M.; GOUVEIA, V.V. (Org.) Psicología de los valores humanos: desarollos teóricos, metodológicos y aplicados. Madrid: Biblioteca Nueva, 2001. Cap. 8, p.325-352.

VIEGAS, D.; GONÇALVES-DIAS, S.; TEODÓSIO, A. S. de S. Comunicação, Marketing e Mobilização Socioambiental: quando a contribuição pode virar contradição. V En-contro da ANPPAS - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ambiente e Sociedade. Florianópolis, 2010.

WHITMARSH, L. (2009). Behavioral responses to climate change: asymmetry of intentions and impacts. Journal of Environmental Psychology, 29, pp. 13–23.

WILLIAMS, M.; BURDEN, R. Psychology for Language Teachers. Cambridge: CUP, 1997.

YANG, N. D. Second language learners’ beliefs about language learning and their use of learning strategies: A study of college students of English in Taiwan. 1992. Tese (Doutorado) - The University of Texas, Austin.

Downloads

Published

2017-07-27

How to Cite

Junior, J. J. (2017). The influence of sustainability beliefs in sustainable consumption behavior: a study with students from Brazil and Paraguay. REBRAE, 10(2), 313–328. https://doi.org/10.7213/rebrae.10.002.AO08

Issue

Section

Articles